Mit tudsz a szlogenekről? – híres szlogenek a tv-ből

 
 

Mit tudsz a szlogenekről? – híres szlogenek a tv-ből

 
 
 
 
 

Mit tudsz a szlogenekről? – híres szlogenek a tv-ből

„Ez a Jóska, ez a Gyurka, ez meg itt a véres hurka!” – ugye, hogy úgy olvasod ezt, hogy közben a fejedben van a dallam?

Bár a reklám még a ’80-as évekből származik, ma is sokan ismerjük és szeretjük az akkori kis magyar valóságot kifigurázó reklámfilmet. Nem csak, hogy egy általános, mindenki számára elérhető fogyasztási cikket népszerűsített, de valami hihetetlenül egyszerű, mégis megfoghatatlan hangulatot adott át a nézőnek – ki ne akarna ezek után a henteshez rohanni véres és májas hurkáért?

Az igazán jó szlogenekkel sincs ez másként. Ha jó egy szlogen, amint meghalljuk a termék vagy a cég nevét, automatikusan hozzákapcsoljuk a hozzávaló rövid jelmondatot – de olyan szlogent, ami merőben más a többinél, nagyon nehéz kitalálni. De mi is ez pontosan?

A szlogen maga egy olyan szókapcsolat, amelyet reklámfilmben, nyomtatott anyagokon, rádióban használ egy vállalkozás vagy szervezet azért, hogy röviden összefoglalja célját, elveit az érdeklődők számára. A kifejezést a skót klánok „sluagh-ghairm” csatakiáltásból több nyelv is átvette, picit módosítva, „slogan”-ként.

Sokan úgy gondolják, hogy a szlogeníráshoz nem kell más, csak egy szellemes mondat, és már készen is van. Ennél azonban ez egy jóval összetettebb és időigényesebb folyamat – a jó szlogen rövid (maximum 5-7 szó), egyszerű, ajánl, könnyen felidézhető, jelen van benne a márkanév vagy a márka egyéb jellemzője, és időtálló.

Két módon lehet „beültetni” a fogyasztók agyába a szlogent: rengeteg ismétléssel a reklámokban és a reklámanyagokon, vagy azzal, hogy annyira egyedi és szokatlan, csak a cégre jellemző szlogent alkotunk meg, hogy az azonnal megragadjon az emberek fejében.

A legnépszerűbb szlogenek hihetetlenül egyszerűek, és tartalmaznak egy csöppnyi humort is. „Hozd el anyádat is!” a Sziget Fesztivál 2003-as szlogenje jó példa erre, rövid, velős, vicces, és felkelti az emberek kíváncsiságát. Néhány évvel ezelőtt a Media Markt szintén ezt a vonalat erősítette, szlogenjüket teljesen átvettük a beszélt nyelvben is – emlékezzünk csak vissza, hányszor hangzott el egy-egy beszélgetés során, hogy „mert hülye azért nem vagyok?” Az egyszerűsége miatt pedig sokan figurázták ki a „Haverok, Buli, Fanta.” szlogent is, az ebből fakadó változatoknak csak a Fantázia szabhatott határt (pl. „Haverok, Buli, Kannásbor”).

Sok márka a szójátékokra alapoz, ami szintén egy kiváló módszer, ha maradandót akarunk alkotni: a Cheetos „megáll az eszed, ha eszed”, vagy a Pez „ha rest a test, ha kihagy az agy” szlogenjei elsőre megragadnak a fejünkben, míg más cégek inkább az érzelmeket célozzák meg: az Algida „Élj szívből!”, a Floriol „Egy életre szóló recept”, és a Kinder Bueno „Könnyű szívvel” jelmondatai bizony érzelmi hatással vannak ránk.

A világban megszámlálhatatlanul sok szlogen kering, és egy élet is kevés lenne hozzá, hogy mindegyiket tanulmányozzuk – addig pedig „Itt a kenyér, itt a só, hurkát enni csuda jó!”

 

Gyorsan szeretnél értesülni a veszport.hu híreiről? Csatlakozz hozzánk!