Jégtörő nélkül haladt át a tanker az Északi-sarknál
Egy földgázt szállító orosz tanker lett az első kereskedelmi hajó, amely jégtörő segítsége nélkül haladt át az északi sarkvidéken, rekordidő alatt célba juttatva rakományát. A Christophe de Margerie 19 nap alatt hajózott Norvégiából Dél-Koreába, harmadával kevesebb idő alatt, mintha a bevált Szuezi-csatornát használta volna - jelentette az orosz tulajdonos Sovcomflot a héten. A tartályhajó amúgy két meg nem nevezett távoli orosz északi kikötő között is rekordot állított fel, hat és fél nap alatt megtéve a távot. Minden évben tavasszal és nyáron a sarkvédéki jég természetszerűleg olvad, zsugorodik, hogy aztán télen újra meghízzon. Azonban a felmelegedés hatására a jég egyre vékonyodik, s harminc év távlatában mára kritikus szintet ért el.
Ez óriási gondot jelent a jövőre nézve, a NASA által felvázolt globális éghajlati modellek szerint megjósolható, hogy még a XXI. század vége előtt jégmentes lesz az Északi sarkvidék, mások már a század közepére teszik az időpontot, ami közvetlen hatással lesz a világ éghajlati viszonyaira.
A vékonyodó, elolvadó jég ugyanakkor új utakat nyit a kereskedelmi hajózás számára, több százezer dollárt megtakarítva a társaságoknak. Az északi vizeken haladó tankerek előtt atommeghajtású orosz jégtörőknek kell haladniuk, hogy a két méter vastagságú jégszigetek között navigáljanak.
A Christophe de Margerie-t - amelyet a francia olaj-óriás Total egykori (Moszkvában légibalesetben elhunyt) vezérigazgatójáról neveztek el - kifejezetten úgy tervezték, hogy képes legyen a 2,1 méter vastagságú táblák között is hajózni egész évben, nemcsak a nyári hónapokban - írta a CNN az nrgreport.com cikke szerint.