A katonák bevetésre indultak...

Katonák és civilek április 12-én Jutaspusztán a 76 éve történt katonai repülőgépgép szerencsétlenségre emlékeztek.
 
 

A katonák bevetésre indultak...

Katonák és civilek április 12-én Jutaspusztán a 76 éve történt katonai repülőgépgép szerencsétlenségre emlékeztek.
 
 
 
 
 

A katonák bevetésre indultak...

Katonák és civilek április 12-én Jutaspusztán a 76 éve történt katonai repülőgépgép szerencsétlenségre emlékeztek.

A szerencsétlenség helyszínén felállított emlékműnél a Veterán Repülők és Ejtőernyősök Veszprémi Egyesülete szervezésében tartottak megemlékezést. Az egyesület elnöke Soós Lajos nyá. alezredes beszédében felelevenítette a 1941. április 11. és 12. napjainak legfontosabb történéseit.

1941. április 11-én 14 órakor a Magyar 3. Hadtest alakulatai támadást indítottak a Duna – Tisza által határolt Jugoszláv területeken, a baranyai háromszög, valamint a muraközi területek visszafoglalásáért. A hadművelet során az 1. Magyar Ejtőernyős zászlóalj bevetésével is számoltak. A terv az volt, hogy Bácskában a Ferencz József csatorna egy fontos átkelőjét, a Szent Tamás hidat az ejtőernyősök 140 fővel egy meglepetésszerű támadással elfoglalják és azt a saját csapatok beérkezéséig az ellenőrzésük alatt tartják.

Az esőzések miatt a füves pápai repülőtér talaja felázott, így a csapatszállító repülőgépek csak terhelés nélkül tudtak volna felszállást végrehajtani. Ezért az ott állomásozó öt repülőgépet még 11-én átirányították a Veszprém melletti jutaspusztai repülőtérre, mivel ennek a felszálló pályája szilárd burkolatú volt.

1941. április 12-én a magyar légierő egyik harci repülőgépe a tervezett bevetés körzetében felderítést hajtott végre. A pilóta jelentése szerint a hídon a jugoszláv hadsereg jelentős katonai mozgása volt tapasztalható. A magyar hadvezetés ezért úgy döntött, hogy a híd ellen tervezett akciót azonnal megindítják.

A pilóták 16 óra 45 perckor beindították a motorokat. A Savoja-Marchetti SM - 75 típusú szállító repülőgép Bertalan Árpád őrnagy vezényletével hamarosan meg is kezdte a felszállást és a hangárok vonalában felemelkedett. Közben a második gép a végrehajtó startvonalon, a harmadik gurulásban volt, az utolsó az állóhelyéről éppen elindult. Ekkor a vezérgép hirtelen meredeken emelkedni kezdett, majd elveszítette a sebességét és mintegy 50-80 méter magasságban megbillent, jobbra dőlt és lapos szögben, működő motorokkal a földbe csapódott. A kiömlő üzemanyagtól a repülő szinte azonnal lángra lobbant.

A baleset alig két perc alatt zajlott le, az órák ekkor öt óra egy percet mutattak. Szörnyű látvány fogadta a mentésre érkező katonákat.

Lezuhant a dél-vidéki bevetésre induló szállító repülőgép, amelyen Bertalan őrnagy és az 5 fős személyzet, valamint 23 kiképzett ejtőernyős katona tartózkodott. A sors 11 katonának adta meg a tűzhaláltól való megmenekülést, de 3 katonának csak egy nap haladékot adott, és ők is követték a bajtársaikat. Az okokról sokan sokféleképpen nyilatkoznak, de az utókornak nem az a dolga, hogy ebben állást foglaljon, hanem emlékezzen a halottaira.

Minden csatába induló katonát népe győztesen várja hazatérni, akik élvezni tudják az ezt követő megérdemelt szeretetet és dicsőséget. Ezek az érzések hamvadtak el itt Jutaspusztán 1941. április 12-én. Nekik nem adatott meg a győzteseknek járó elismerés, életüket tűzgömbbe zárta a kegyetlen sors - zárta beszédét az egyesület elnöke.

Az ünnepség Szabó György alezredes református tábori lelkész ökumenikus imájával, majd a honvédség ejtőernyős katonáinak tisztelgő ugrásával folytatódott.

A megemlékezésen a hősök előtt tisztelgett Biorn Gohn Hellum, a pápai Nehéz Légiszállító Ezred parancsnok helyettese és az emlékmű felett átrepült egy C-17-es szállító repülőgép.

Az ünnepség befejezéseként a katonai és az önkormányzati szervezetek képviselői megkoszorúzták az emlékművet.

 

Gyorsan szeretnél értesülni a veszport.hu híreiről? Csatlakozz hozzánk!

 
 

    Hozzászólás

    A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

    A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje.