Ellenzéki "nem" a megyei közgyűlésben
Pál Béla, az önkormányzat szocialista frakcióvezetője szerint egy nagyon fontos kérdésben tárgyalt a megyei önkormányzat. Ugyanis pártoktól függetlenül a 2010-es a kormányváltáskor is jogos elvárása volt Veszprém megyének, hogy minél előbb valósuljanak meg azok a fejlesztések, amelyek jó része már engedéllyekkel, kivitelezési tervvekkel és időrendi ütemezéssekkel rendelkeztek.
Ezek közül kiemelkedő volt a 8-as számú főút fejlesztése, amelyről egy 2007-es 1004/2007. (VIII.15.) és egy 2012-es 345/2012. (XII. 6.) kormányhatározat már rendelkezett, melyet a KÖZOP programjában nemzetgazdasági szempontból kiemelt projektként kezeltek.
Pál Béla a napirend kapcsán, az MSZP képviselőcsoportja nevében az alábbiakat emelte ki:
- Tudomásul kell venni azt, hogy Veszprém megyét érintő gyorsforgalmi úti és főúti fejlesztések a korábban tervbe vett ütemezésektől jelentős mértékben elmaradtak, a már meglévő útépítési engedélyek lejártak, a korszerűsítések megkezdésének időpontjai elhalasztásra kerültek.
A jelenlegi ismeretei alapján újra engedélyezés alatt áll – de a megvalósítási időszakaik 2016. decemberében még nem eldöntött – közúti fejlesztések a következők:
- A 72 sz. főút csomópont – Veszprém elkerülő útgyűrű: 13,2 km-es szakaszán a meglévő 2x2 forgalmi sávos út fejlesztése és bővítése, a város 5 csomópontjának külön-szintűvé történő átépítése.
- A Herend – Jánosháza: 50 km-es szakaszon meglévő nyomvonalon 2x2 forgalmi sáv kiépítése, külön szintű csomópontokkal. Ajka, Devecser, Tüskevár elkerülők új nyomvonalon.
- A 82 sz. főút átkötése a 8. sz. főútra – Veszprém-Kádárta és Gyulafirátót települések elkerülő szakasza.
Az önkormányzati képviselő kiemelte, hogy nem csak a problémákról szükséges beszélni, de meg kell említeni az eredményeket is:
- Pétfürdő – Hajmáskér: 6,5 km-es szakaszon a meglévő út nyomvonalán 2x2 forgalmi sáv kiépítése (2015. augusztus 18).
- A Hajmáskér – 72 sz. út külön-szintű csomópontja (litéri lecsatlakozás) közti 4 km-es meglévő útszakasz 2x2 forgalmi sávra történő bővítése (2015. augusztus 18).
- A Márkó – Herend: 5,8 km-es nyomvonalon 2x2 forgalmi sáv kiépítése, 2 db külön szintű csomópont, kétoldali tengelysúly mérő állomás autóbusz megállókkal, gyalogos aluljáróval (2015. december).
- A Várpalota elkerülő I.-II. sz. – 9,2 km-es új nyomvonalon 2x2 forgalmi sáv kiépítése, amit a tervek szerint a közlekedők az elkerülőt 2017 év végén már használhatják.
- A 710 sz. főút az M7 autópálya és Balatonakarattya közötti szakaszán elkezdődött a régészeti próbafeltárás.
- A 83 sz. főút Pápa – Győr közötti szakaszának 2x2 sávos, 110 km/h tervezési sebességgel történő főúti fejlesztése, a településeket elkerülő szakaszok kiépítésével. Az IKOP forrásból megvalósuló fejlesztés támogatási szerződése 2016. október 13-án aláírásra került. Az építkezés 2018 II. negyedévben megkezdődhet, kivitelezés várható befejezése 2022. II. negyedév.
A politikus a vasúti fejlesztésekről a következőket mondta el:
- A tervekből az látható, hogy a Székesfehérvár–Boba vasútvonal korszerűsítése a 2014–2020-as programozási időszakban elmarad, mint ahogy a 10. számú Győr – Pápa – Celldömölk vasútvonal átépítése és villamosítása sem szerepel a tájékoztatóban felsorolt várható fejlesztések között.
- A Balaton északi partjának vasútvonal fejlesztései is csak az előkészítés szakaszában vannak és semmi szó nincs a vasút fejlesztéséhez kapcsolódó állomásrekonstrukciókról. Pedig egy városba érkező vendég első benyomását nagyon tudja befolyásolni a vasútállomás leromlott állapota.
Pál Béla kiemelte, hogy a kormány az Integrált Közlekedés-fejlesztési Operatív Program (IKOP) 2014-2020 között tervezett projektek listájában nem szerepel vasúti fejlesztés.
Az MSZP képviselőcsoportja az ellenzéki képviselőkkel együtt nem fogadta el az előterjesztést, a kormánypárti képviselők viszont egyöntetűen igennel szavaztak.
Pál Béla szerint a kormánypárti képviselők ezzel elfogadták azt a tényt, hogy 2010 után Veszprém megyét érintő gyorsforgalmi úti és főúti fejlesztések a korábban tervbe vett ütemezésektől visszasorolódtak, a meglévő útépítési engedélyek lejártak, a korszerűsítések megkezdésének időpontjai a továbbiakban is tolódnak.