Mérsékelni kellene az üzemanyag árát
Mint ismeretes, a kormány november 1-jétől megemelte a dízel jövedéki adóját, melynek átlagára így új csúcsot döntött meg. Ennek kapcsán Veszprém megye legjelentősebb közúti fuvarozó, szállítmányozó vállalatának vezetője úgy vélte, ez már nem jelent túl nagy költségnövekedést a fuvarozó cégeknek, mert idén még azok, akik az úgynevezett kártyás rendszer keretében tankolnak, azok ezt vissza tudják igényelni.
Januártól azonban egy uniós szabályozás miatt már nem lesz módjuk a teljes összeget visszaigényelni, felső korlátot szabnak meg ugyanis. Peretsényi György szerint azt a sok kisfuvarozót érinti a legrosszabbul ez, akiknek saját kútjuk van, mert vagy kiépítik a kártyás rendszert vagy kárba vész a beruházásuk.
Ettől függetlenül a fuvarozó cégek nincsenek könnyű helyzetben, főleg a belföldiek nem, a fejlesztéseiket inkább visszafogják és kivárnak. Mint mondta, ezt tapasztalják a partnereiknél is, vannak, akik már le is állították autóikat. Peretsényi György úgy látja, ez a mostani nem átmeneti állapot és egyáltalán nem lábalunk még ki a válságból, így az optimizmust nincs mire alapozni. Főleg az építőipari anyagokat szállító cégek, mint az átlagban 80-100 autóval dolgozó Persped van nehéz helyzetben, és ez jövőre csak fokozódik majd, mert előrejelzések alapján 2012-ben még kevesebb lakás épül majd.
Ráadásul arra is fel kell készülni, hogy az olaj és a fosszilis energiák kimerülése miatt az üzemanyagok ára folyamatosan nőni fog, ebből a szempontból a válság talán még segített is eddig az árak szinten maradásában, hiszen csökkent a kereslet. Pedig megoldást csak az üzemanyagárak mérséklése jelenthetne, hiszen a környező országokban jóval olcsóbban lehet hozzájutni. Amelyik fuvarozó megteheti, az az országhatáron kívül tankol már - fogalmazott.
Emellett Peretsényi György szerint átalakulóban van a világ, egyre inkább a lokális termelés és fogyasztás alakul majd ki, ilyen benzinárak mellett egyszerűen nem éri majd meg és ésszerűtlen is lesz ekkora távolságokra szállítani a termékeket. Ennek a folyamatnak már most is vannak jelei, nem ritka, hogy a fuvardíj meghaladja az áru értékét, ezért már 300-400 kilométerre innen sem adható el. Ez egyelőre főleg azokra az egyszerűbb termékekre igaz, melyeket nagy tömegekben mozgatnak meg, például raklapok vagy a cement.