Útjára indult az Aranycsapat-mozdony
A Magyar Labdarúgás Napján, azaz pénteken délelőtt 11 órakor a Budapest-Nyugati pályaudvar Királyi Várójában gyülekezett a tömeg annak apropóján, hogy a nemzeti vasúttársaság (MÁV) egy különlegeséggel tisztelgett az Aranycsapat előtt. A legendás tizenegy napra pontosan ötvennyolc évvel ezelőtt, 1953. november 25-én győzte le 6:3-ra az angol labdarúgó-válogatott a Wembley Stadion bő 100 ezer nézője előtt.
Grosics Gyula és Buzánszky Jenő, a csapat két, még élő tagja, illetve az akkor a kerethez tartozó Várhidi Pál és Tóth II József is ott volt a ceremónián, amelyen a MÁV egy 86 tonnás, az Aranycsapat tizenegy tagjának arcképével ellátott mozdonnyal tisztelgett a magyar foci nagyjai előtt. A mintegy húsz méter hosszú vonatjármű "felmatricázásához" több mint száz négyzetméternyi fóliát használtak fel a dekoratőrök.
- Ez a mérkőzés egy egész ország számára örömet hozott - mondta köszöntőjében Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára. Beszédet mondott még Dunai Antal, a Magyar Labdarúgó Szövetség (MLSZ) utazó nagykövete, illetve a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója, Szarvas Ferenc is.
Ezt követően a a Sport24.hu tudósítása szerint a tizedik vágányra begördült a már említett mozdony, a hangszórókból az emlékezetes mérkőzés rádiós tudósítása hallatszott, megfűszerezve Havasi Balázs zongoraművész Vihar című szerzeményével.
- 6:3, 7:1, 2:0 és 2:1 a magyar csapat javára, én ezeken a mérkőzéseken játszottam az angolok ellen. Azért vagyok nagyon büszke a magyar csapat azon időszakára, mert világhírű válogatottakat győzött le. Az angolok a 2:1-es chilei sikerünk után a következő világbajnokságon például diadalmaskodtak. Ötvennyolc évvel ezelőtt játszott a magyar válogatott Londonban és manapság a világ minden táján ha Magyarországról van szó, az Aranycsapat egészen biztosan említésre kerül, erre legyünk büszkék. A mai napig kapunk simogatásokat általunk ismeretlenektől, főként az idősebb korosztályhoz tartozó hölgyektől - mondta a Fekete Párduc.
- Ezek a fiatalságunk képei, ennyi idő távlatából az ember szíve megdobban. Édesapám a MÁV-nál dolgozott, én is ott kezdtem el az életemet, de végül a futball mellett kötöttem ki. Köszönet mindenkinek, aki hozzájárult ahhoz, hogy ez a mozdony beszáguldja az országot - vette át a szót Buzányszky Jenő.
A két legenda ezután saját kézjegyével látta el a MÁV Trakció Taurus mozdonyt, majd Várhidi és a nyilvánosság előtt ritkán mutatkozó Tóth is szignózta a szerelvényt.
A vonatról egyébként készült egy makett is, melyet szintén megmutattak a nyilvánosságnak.
Az Aranycsapat-mozdony 14 óra 23 perckor - 58 évvel és 7 perccel a londoni találkozó megkezdése után - indult első útjára, a 654-es számú Vércse InterCity vonatot továbbítva.
Az említett vonat így Cegléd, Szolnok, Püspökladány, Hajdúszoboszló, Debrecen, Nyíregyháza, Tokaj, Szerencs, Miskolc és Füzesabony állomás érintése után este fél kilenckor tér majd vissza Budapestre, a Keleti pályaudvarra, ahol az érdeklődök megtekinthetik a járművet.
A mozdonnyal nemzetközi járatokon is találkozhatnak majd az utasok, a külföldi utak közül kiemelkedik a csíksomlyói búcsúra vezető kirándulás.