Orbánon is múlik, hogy olcsóbb lesz-e a benzin

Rekordszintre emelkedik szerdától a hazai benzin és gázolajár ára. A MOL ugyanis a forint jelentős gyengülésére és az olajár emelkedésére hivatkozva literenkénti 10 forinttal emeli az üzemanyagok árát. Ilyen jelentős mértékű áremelésre az utóbbi négy évben nem volt példa, szerdától egy liter benzin 422 forintba, egy liter gázolaj pedig 444 forintba kerül. Ha az iráni konfliktus nem enyhül vagy a kormány nem állapodik meg az IMF-fel, akkor még magasabb lehet az üzemanyag ára.
 
 

Orbánon is múlik, hogy olcsóbb lesz-e a benzin

Rekordszintre emelkedik szerdától a hazai benzin és gázolajár ára. A MOL ugyanis a forint jelentős gyengülésére és az olajár emelkedésére hivatkozva literenkénti 10 forinttal emeli az üzemanyagok árát. Ilyen jelentős mértékű áremelésre az utóbbi négy évben nem volt példa, szerdától egy liter benzin 422 forintba, egy liter gázolaj pedig 444 forintba kerül. Ha az iráni konfliktus nem enyhül vagy a kormány nem állapodik meg az IMF-fel, akkor még magasabb lehet az üzemanyag ára.
 
 
 
 
 

Orbánon is múlik, hogy olcsóbb lesz-e a benzin

Rekordszintre emelkedik szerdától a hazai benzin és gázolajár ára. A MOL ugyanis a forint jelentős gyengülésére és az olajár emelkedésére hivatkozva literenkénti 10 forinttal emeli az üzemanyagok árát. Ilyen jelentős mértékű áremelésre az utóbbi négy évben nem volt példa, szerdától egy liter benzin 422 forintba, egy liter gázolaj pedig 444 forintba kerül. Ha az iráni konfliktus nem enyhül vagy a kormány nem állapodik meg az IMF-fel, akkor még magasabb lehet az üzemanyag ára.

Emeli bruttó 10-10 forinttal a 95-ös benzin, illetve a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát szerdán a Mol Nyrt., ezzel mindkét üzemanyag ára új történelmi csúcsot ért el - írja a nepszava.hu. Az emeléssel a benzin átlagára 422-424 forintra, a gázolajé pedig 443 forintra nő, tavaly január elején a benzin átlagára 360-361 forint, a gázolajé pedig 351 forint volt.

Az üzemanyagok az újév első napján a 2 százalékpontos áfa-emelés miatt drágultak: a forgalmi adó 25-ről 27-százalékra növelése 6, illetve 7 forinttal emelte a 95-ös benzin és a gázolaj átlagárát a számítások szerint.

A Mol Nyrt. a múlt héten 6-6 forinttal emelte a benzin és a gázolaj literenkénti árát.

Az MTI érdeklődésére piaci elemzők elmondták, hogy a Molnak ezen a héten a múlt heti forint árfolyam gyengülés miatt sokkal nagyobb emelést kellett volna végrehajtania. Egyes vélemények szerint mintegy 20-20 forinttal kellett volna emelni mindkét üzemanyagfajta árát.

A benzin nagy része továbbra is adó lesz

A dízel üzemanyagok esetében a 444 forintból csak 207 forint a nyersanyag ára, 203 forintot az adóteher tesz ki - mutatott rá Pletscher Tamás az ING Bank olajipari elemzője. Benzin esetében a a 422 forintból 210 forint az adó és csak 176 forint a termék ára. A maradék összeg a szállítási költség, valamint az olajipari cégek nyeresége - tette hozzá.

Pletscher Tamás szerint rövid távon kiugorhat a benzin ára és akár az 500 forintos szintet is elérheti, miután egyelőre nem oldották meg az iráni konfliktust. A magas üzemanyagárak elsődleges oka ugyanakkor nem a közel-keleti konfliktus, hanem a gyenge forintárfolyam, miután az olaj világpiaci ára tavaly április óta tartósan a 105-120 dolláros zónában mozog.

Az ING olajipari elemzője úgy véli, hosszabb távon a mostani árszinthez hasonló benzinár rögzülhet, de ha a kormány megállapodik az IMF-fel akkor valamelyest még alacsonyabb is lehet. A 360-380 forintos benzináraktól viszont egy darabig biztosan el kell köszönni - fogalmazott Pletscher.

Iránon is múlik: még tovább emelkedhet a benzin ára

A Nyugat vezetői azt üzenték Iránnak, hogy újabb szankciókkal sújtják, ha nem hagyja abba nukleáris fegyverprogramját. Mire Irán visszaüzent: ha ezt megteszik, elzárja a Hormuzi-szorost, leállítva ezzel a nemzetközi olajszállítás több mint egy harmadát. A fenyegetést hadgyakorlatokkal és rakétakísérletekkel nyomatékosította. Válaszul London hadihajót küldött a térségbe, az ott állomásozó ötödik amerikai flotta szóvivője pedig megerősítette: semmiképpen sem tűri el a szoros lezárását.

Az iráni külügyminisztérium azután némiképp visszatáncolt, szóvivője útján jelezve: az Iszlám Köztársaság - legalábbis egyelőre - nem foganatosít tengeri blokádot. Tudható persze, hogy nem is foganatosíthat. Mert bármilyen intenzíven fegyverkezik is, egy tengeri-légi csatában semmi esélye sem lenne az amerikai hadigépezet ellenében.

De akkor miért hangzanak el harciasabbnál harciasabb teheráni nyilatkozatok? Miért erőlteti Irán - anyagi eszközeit nem kímélve és a fél világgal dacolva - nukleáris programját? Miért uszít gátlástalanul az ellen az Izrael ellen, mellyel viszonya akár jó is lehetne?

A magyarázatnak alighanem csak az egyik része az, hogy nem arab országként domináns szerepre tör az arab világban és ennek érdekében azt kommunikálja: a Nyugattal és a zsidó állammal szemben ő a térség érdekeinek legradikálisabb védelmezője. A magyarázat másik - és feltehetően fontosabb - része belpolitikai jellegű. Mint a 2009-es igen széleskörű és igen heves rendszerellenes megmozdulások is jelezték, Irán iszlamista vezetése bizonytalanul ül a nyeregben.

Szüksége van a külső fenyegetettség állapotára, ahhoz, hogy maga mögött sorakoztathassa fel az ország lakosságát. S ha nincs ilyen fenyegetettség, akkor teremt. Olyan ügyekben izzítja fel a feszültséget, melyekben számíthat az irániak túlnyomó többségének támogatására: Izrael és az atomprogram ügyében. Ily módon aztán háttérbe szorul mindaz, aminek kapcsán a lakosság elégedetlen vele. Mai magyarországi terminológiával élve "szabadságharcot" vív.

Áremelésre kell készülni

Szakmai érdekképviseletek szerint az üzemanyagárak emelkedése miatt a fuvarozók előbb-utóbb a fuvardíj emelésére kényszerülnek, mivel már felhasználták tartalékaikat, és nem maradt további mozgásterük.

A Mol Nyrt. szerdán emeli bruttó 10-10 forinttal a 95-ös benzin, illetve a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát, ezzel mindkét üzemanyag ára új történelmi csúcsot ért el. Az emeléssel a benzin átlagára 422-424 forintra, a gázolajé pedig 443 forintra nő.

Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) főtitkára az MTI érdeklődésére elmondta: a vállalkozók már minden tartalékot felhasználtak, például bevezették az üzemanyag-megtakarítási ösztönzőket a gépjárművezetőknek és fuvarszervezéssel jelentősen csökkentették az "üres futások" arányát.

Az MKFE főtitkár kifejtette: számításuk szerint az elmúlt másfél évben 35 százalékkal emelkedett az üzemanyag ára, ami 12-15 százalékos összköltség növekedést eredményezett a vállalkozásoknál azzal számolva, hogy a fuvarozói költségben 40 százalékot tesz ki az üzemanyag ára.

Az MKFE számítása szerint 1 százalékos gázolajár-növekedés minimálisan 0,4 százalékos fuvardíj-emelkedést tenne szükségessé, a mostani gázolajár-növekedés 1,2 százalékos fuvardíj-növelést indokolna, de félő, hogy az iráni konfliktus miatt nincs vége a folyamatnak, és további üzemanyagár-emelkedés várható - tette hozzá a főtitkár.

Nagy kérdés, hogy a fuvardíj-növekedést a jelenlegi piaci viszonyok között a fuvarozók hogyan tudják elfogadtatni a megbízókkal - mondta Karmos Gábor, aki szerint a nemzetközi területen dolgozó fuvarozók talán könnyebben, míg a belföldön tevékenykedők a csökkenő fuvarozási teljesítmény mellett nehezen tudják érvényesíteni az indokolt fuvardíjemelést.

Az MKFE főtitkára kifejtette: a gázolaj árát a kőolaj világpiaci ára, a forint-dollár árfolyam alakulása és az adótartalom befolyásolja. Az elmúlt tíz év alatt a kőolaj világpiaci ára négy és félszeresére emelkedett, az iráni konfliktus miatt pedig további pesszimista hírek érkeznek a várható árakról. A forint-dollár árfolyama sem kedvez a hazai üzemanyagáraknak. (A dollár egy év alatt 15,4 százalékkal erősödött a múlt év végéig a forinttal szemben.)

Az adótartam tekintetében a közúti közlekedési szolgáltatók viszonylag jó helyzetben vannak, mert áfa-visszaigénylők, ezen kívül a kereskedelmi gázolaj jövedéki adójából az európai uniós lehetőségek maximális kihasználása mellett 17 forintot igényelhetnek vissza a 7,5 tonna feletti járművek és az autóbuszok esetében, továbbá az MKFE a Mol-lal kötött szerződése alapján kétszámjegyű kedvezményt biztosít az üzemanyagkártyával tankolóknak - fejtette ki Karmos Gábor.

Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NIT Hungary) ügyvezető titkára szerint sincs más lehetőség, mint a fuvardíjban érvényesíteni az üzemanyagár emelést. A fuvardíj növekedés pedig két hónapon belül miden olyan árban megjelenik majd, amelyhez kapcsolódik a közúti szállítási költsége - mondta a NIT Hungary titkára.

A fuvarozói ipartestület számítása szerint 10 forint üzemanyagár emelésnél 2-3 százalékos fuvardíjemelésre lenne szükség.

 

Gyorsan szeretnél értesülni a veszport.hu híreiről? Csatlakozz hozzánk!

 
 

    Hozzászólás

    A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

    A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje.