Az ukránok döntöttek: nem kell nekik acélmű

"...addig nem is kívánnak Magyarországon befektetni, amíg ez a kormány van hatalmon..."
 
 

Az ukránok döntöttek: nem kell nekik acélmű

"...addig nem is kívánnak Magyarországon befektetni, amíg ez a kormány van hatalmon..."
 
 
 
 
 

Az ukránok döntöttek: nem kell nekik acélmű

"...addig nem is kívánnak Magyarországon befektetni, amíg ez a kormány van hatalmon..."

Bár az ukrán befektetők évekig azt tervezték, hogy acélhengerművet építenek a magyar adóforintokból is megtámogatott fényeslitkei ipari-logisztikai parkban, ezt a tervüket mindaddig jegelik, amíg az Orbán-kormány van hatalmon.

Az ukrán Vorskla Steel tulajdonos célja eredetileg az volt, hogy egy ötmillió tonna éves kapacitású meleghengermű-gyárat épít fel a fényeslitkei ipari parkban, de a makro- és mikrogazdasági tényezők miatt „a projektet múlt év őszén átmenetileg levették a napirendről az ukrán tulajdonosok" - mondta a Heti Válasz Online-nak Szentpéteri Bertalan, az ukrán társaságot képviselő Vorskla Steel Hungary Kft. ügyvezetője.

Az anyacég által készített hatástanulmány eredetileg úgy számolt, hogy megépülés után két és fél-három év múlva már nyereséges lehet az üzem, ami kétszázmillió euró tiszta nyereséget jelentene. Ezt a profitot a jelenlegi gazdasági környezetben viszont nem látja biztosítottnak az ukrán tulajdonos, ezért álltak meg a tárgyalások a felek között - nyilatkozta még korábban az igazgató. Ha azonban egy-két éven belül olyan fordulat mutatkozik Magyarországon és a világpiacon, ami lehetővé teszi a nyereséges üzemeltetést, „újra megmozdulhat valami az ügyben". A beruházás előzményeit jól ismerő informátorunk szerint azonban „az ukránok addig nem is kívánnak Magyarországon befektetni, amíg ez a kormány van hatalmon, s amíg a befektetési környezet nem változik a számukra kedvező irányba. Addig ezzel pedig mintegy zsarolják a magyar államot és a kormányt, hátha sikerül állami támogatást kicsikarniuk."

Pedig a beruházást az Orbán-kormány is kiemelt projektként kezelte, s tavaly tavasszal még arról szóltak a hírek, hogy a beruházásba támogatás formájában az állam is beszáll. A Vorskla Steel acélhengerműgyára 650-700 millió euróba (200 milliárd forintnál is több pénzbe) került volna, s legalább ezer embernek biztosított volna munkát a munkanélküliségtől egyébként is rendkívül sújtott szabolcsi térségben.

„A Vorskla Steel pénzügyi okokra hivatkozva, a gazdasági válság negatív hatásainak következtében állt el az acélhengermű magyarországi beruházási tervétől, ám a megvalósítás későbbi lehetőségét nem vetette el" - ezt válaszolta a Heti Válasz.hu kérdésére a Nemzetgazdasági Minisztérium. 2012 májusában a fényeslitkei székhelyű logisztikai szolgáltató, az azóta végelszámolás alatt álló ciprusi bejegyzésű KRAZ Kft. levelében tájékoztatta a Nemzeti Külgazdasági Hivatalt (HITA) arról, hogy „a Magyarországra is kiterjedő világgazdasági válság következtében kénytelenek a logisztikai központtal kapcsolatos terveiket hosszú távra átütemezni. A beruházást határozatlan időre elhalasztották és a világgazdasági körülmények alakulásától teszik függővé a beruházás újbóli megkezdését. A magyar állam (több tárca bevonásával), a beruházási szándék napvilágra kerülése óta részletes, minden fontos kérdéskörre kiterjedő tárgyalásokat folytatott az ukrán partnerekkel". A nemzetgazdasági tárca Bogáti János személyében miniszteri biztost is kinevezett 2011-ben a beruházás sikeres megvalósítása érdekében.

A projekt ugyanis már régóta jelentős csúszásban volt. Az eredeti tervek szerint ugyanis a Vorskla Steelnek - amely többek között a Kecskeméten megtelepült német Mercedes autógyárnak szeretett volna beszállítani - már 2009 első felében meg kellett volna kezdenie az építkezést. A gyár üzemindításáig pedig legalább két és fél évre lett volna szükség. A fényeslitkei acélhengerműgyár az alapanyagot az ukrajnai Poltova megyében lévő vasércbánya melletti kohászati üzemből kapta volna.

A Vorskla Steel helyett azonban továbbra sincs „fajsúlyos" lakója a Fényeslitke 160 hektáron elterülő ipari-logisztikai parkjának, aminek a teljes kiépítése több milliárd forintba került. A beruházás egyik felét az Európai Unió és Magyarország adófizető állampolgárai állták.

 

Gyorsan szeretnél értesülni a veszport.hu híreiről? Csatlakozz hozzánk!

 
 

    Hozzászólás

    A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

    A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje.