Rogán Antal a 35 éves autópálya-koncesszióról: Inkább Mészáros, mint egy külföldi

Évente és kilométerenként 96,2 millió forintért Mészáros Lőrinc és Szíjj László érdekeltségei fogják üzemeltetni 35 évig a teljes magyarországi gyorsforgalmi úthálózatot. Cserébe az első tíz évben még építeniük/bővíteniük kell 550 kilométer utat. Rogán Antal szerint örvendetes, hogy van Magyarországon olyan szereplő, aki felnőtt a feladathoz, és azt még a mostani nehéz körülmények közt is képes vállalni.
 
 

Rogán Antal a 35 éves autópálya-koncesszióról: Inkább Mészáros, mint egy külföldi

Évente és kilométerenként 96,2 millió forintért Mészáros Lőrinc és Szíjj László érdekeltségei fogják üzemeltetni 35 évig a teljes magyarországi gyorsforgalmi úthálózatot. Cserébe az első tíz évben még építeniük/bővíteniük kell 550 kilométer utat. Rogán Antal szerint örvendetes, hogy van Magyarországon olyan szereplő, aki felnőtt a feladathoz, és azt még a mostani nehéz körülmények közt is képes vállalni.
 
 
 
 
 

Rogán Antal a 35 éves autópálya-koncesszióról: Inkább Mészáros, mint egy külföldi

Évente és kilométerenként 96,2 millió forintért Mészáros Lőrinc és Szíjj László érdekeltségei fogják üzemeltetni 35 évig a teljes magyarországi gyorsforgalmi úthálózatot. Cserébe az első tíz évben még építeniük/bővíteniük kell 550 kilométer utat. Rogán Antal szerint örvendetes, hogy van Magyarországon olyan szereplő, aki felnőtt a feladathoz, és azt még a mostani nehéz körülmények közt is képes vállalni.

A Themis magántőkealap vezette konzorcium nyerte a hazai gyorsforgalmi úthálózat bővítésére és 35 évig tartó üzemeltetésére kiírt koncessziós eljárást - derült ki az elektronikus közbeszerzési rendszerben közzétett bírálati lapból. A Themis konzorciumi társai:

KONZUM PE Magántőkealap;

OPUS BRIDGE Magántőkealap;

OPUS NEW WAY Magántőkealap;

CRONUS Magántőkealap;

VESTA Magántőkealap;

VIA Magántőkealap.

Mivel a magántőkealapok tulajdonosait (mármint befektetőit) nem lehet megismerni, elvileg nem lehet tudni, kiknek a kezelésébe kerül az ország összes gyorsforgalmi útja a következő 35 évre.

A gyakorlatban az alapokat kezelő alapkezelőkből lehet rá következtetni, kinek a pénze van bennük. A Themist a Minerva alapkezelő kezeli, ez Szíjj László építőipari nagyvállalkozóé. Szíjj kiváló kapcsolatot ápol Mészáros Lőrinccel - a Konzum magántőkealapról nem csak sejteni, hogy Mészárosé, ezt a felcsúti mágnás, és akkori felesége, Beatrix 2018-ban elismerték.

Az alvállalkozóként megadott cégek listáján is hemzsegnek a Szíjj- és Mészáros-érdekeltségek, köztük Szíjj László zászlóshajója, a Duna Aszfalt, illetve a Mészáros-féle Mészáros és Mészáros Zrt.

Egyszóval nyugodtan kijelenthető, hogy a magyar állam épp 35 évre koncesszióba adja a teljes gyorsforgalmi úthálózat kezelését Mészáros Lőrincnek és Szíjj Lászlónak.

Mészáros Lőrinc személye természetesen nem befolyásolta az eljárás eredményét

- szögezte le a hvg.hu kérdésére az eljárás lezárása kapcsán tartott sajtóbeszélgetésen Rogán Antal állami koncessziókért felelős miniszter.

Rogán Antal hangsúlyozta, hogy nyílt, uniós eljárást bonyolítottak le, transzparens verseny volt.

A miniszter szerint ezzel együtt örvendetes, hogy ma Magyarországon van olyan hazai szereplő,miniszter szerint ezzel együtt örvendetes, hogy ma Magyarországon van olyan hazai szereplő, aki képes felvenni a versenyt a külföldiekkel - a koncessziós eljárásban a Strabag adott be ajánlatot a Colassal, de kiesett egy ausztriai versenyhatósági eljárás miatt.

Rogán Antal szerint lehet szíjjlászlózni meg mészároslőrincezni, de ezek a szereplők mindig versenyen nyertek el megbízásokat, és jelen esetben jobb, hogy ők nyertek, mintha egy külföldi nyert volna.

Rogán Antal szerint örvendetes, hogy a nyertes konzorcium ilyen feltételekkel elvitte a megbízást, hiszen különösen a jelenlegi finanszírozási környezetben hatalmas terhet és sok kockázatot vállal magára,

mivel a kiírásban szereplő útépítéseket és -bővítéseket az első tíz évben kell megvalósítani.

Rogán Antal szerint az eljárás lezárását nem szándékosan időzítették az országgyűlési választások utánra, ő örült volna a legjobban, ha minél előbb sikerül lezárni, de bonyolult eljárás volt, ráadásul a háború kirobbanása után a gazdasági környezet is változott.

Ahogy az már a koncessziós eljárás kiírása óta ismert, a magyar állam a teljes, 1662 kilométeres (plusz 381 kilométer kiegészítő) gyorsforgalmi úthálózat kezelését koncesszióba adja. A koncesszornak ezen felül még 545 kilométernyi utat kell építenie és bővítenie, a beruházásokat neki kell finanszírozni. Rogán Antal ismét elmondta, ezt a beruházási volument ilyen rövid idő alatt az állami költségvetés nem lett volna képes finanszírozni.

Mindezért cserébe a Themis-konzorcium a koncesszió teljes időtartama alatt rendelkezésre állási díjat kap. A Themis-konzorcium mellett még a Dömper Kft. indult, a Themis-ajánlat volt az alacsonyabb: évente és kilométerenként 96,2 millió forint.

Rogán Antal elmondta, hogy az összes építendő útszakasz nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházás lesz.

Az állam az üzemeltetéssel kapcsolatos eszközöket átadja a koncesszornak, vagyis a koncesszornak felbecsült értéken meg kell vásárolnia a Magyar Közút autópálya-üzemeltetési üzletágát.

Az útdíjakat továbbra is az állam fogja beszedni, és a beszedett útdíjnak fedeznie kell a rendelkezésre állási díjat. A miniszter szerint a koncessziós modell bevezetése kapcsán nem lesz szükség díjemelésre. A közlekedők az egész átállásból nem fognak észrevenni semmit.

Forrás: hvg.hu
 

Gyorsan szeretnél értesülni a veszport.hu híreiről? Csatlakozz hozzánk!

 
 

    Hozzászólás

    A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

    A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje.