Rogán Antal a 35 éves autópálya-koncesszióról: Inkább Mészáros, mint egy külföldi
A Themis magántőkealap vezette konzorcium nyerte a hazai gyorsforgalmi úthálózat bővítésére és 35 évig tartó üzemeltetésére kiírt koncessziós eljárást - derült ki az elektronikus közbeszerzési rendszerben közzétett bírálati lapból. A Themis konzorciumi társai:
KONZUM PE Magántőkealap;OPUS BRIDGE Magántőkealap;
OPUS NEW WAY Magántőkealap;
CRONUS Magántőkealap;
VESTA Magántőkealap;
VIA Magántőkealap.
Mivel a magántőkealapok tulajdonosait (mármint befektetőit) nem lehet megismerni, elvileg nem lehet tudni, kiknek a kezelésébe kerül az ország összes gyorsforgalmi útja a következő 35 évre.
A gyakorlatban az alapokat kezelő alapkezelőkből lehet rá következtetni, kinek a pénze van bennük. A Themist a Minerva alapkezelő kezeli, ez Szíjj László építőipari nagyvállalkozóé. Szíjj kiváló kapcsolatot ápol Mészáros Lőrinccel - a Konzum magántőkealapról nem csak sejteni, hogy Mészárosé, ezt a felcsúti mágnás, és akkori felesége, Beatrix 2018-ban elismerték.
Az alvállalkozóként megadott cégek listáján is hemzsegnek a Szíjj- és Mészáros-érdekeltségek, köztük Szíjj László zászlóshajója, a Duna Aszfalt, illetve a Mészáros-féle Mészáros és Mészáros Zrt.
Egyszóval nyugodtan kijelenthető, hogy a magyar állam épp 35 évre koncesszióba adja a teljes gyorsforgalmi úthálózat kezelését Mészáros Lőrincnek és Szíjj Lászlónak.
Mészáros Lőrinc személye természetesen nem befolyásolta az eljárás eredményét
- szögezte le a hvg.hu kérdésére az eljárás lezárása kapcsán tartott sajtóbeszélgetésen Rogán Antal állami koncessziókért felelős miniszter.
Rogán Antal hangsúlyozta, hogy nyílt, uniós eljárást bonyolítottak le, transzparens verseny volt.
A miniszter szerint ezzel együtt örvendetes, hogy ma Magyarországon van olyan hazai szereplő,miniszter szerint ezzel együtt örvendetes, hogy ma Magyarországon van olyan hazai szereplő, aki képes felvenni a versenyt a külföldiekkel - a koncessziós eljárásban a Strabag adott be ajánlatot a Colassal, de kiesett egy ausztriai versenyhatósági eljárás miatt.
Rogán Antal szerint lehet szíjjlászlózni meg mészároslőrincezni, de ezek a szereplők mindig versenyen nyertek el megbízásokat, és jelen esetben jobb, hogy ők nyertek, mintha egy külföldi nyert volna.
Rogán Antal szerint örvendetes, hogy a nyertes konzorcium ilyen feltételekkel elvitte a megbízást, hiszen különösen a jelenlegi finanszírozási környezetben hatalmas terhet és sok kockázatot vállal magára,
mivel a kiírásban szereplő útépítéseket és -bővítéseket az első tíz évben kell megvalósítani.
Rogán Antal szerint az eljárás lezárását nem szándékosan időzítették az országgyűlési választások utánra, ő örült volna a legjobban, ha minél előbb sikerül lezárni, de bonyolult eljárás volt, ráadásul a háború kirobbanása után a gazdasági környezet is változott.
Ahogy az már a koncessziós eljárás kiírása óta ismert, a magyar állam a teljes, 1662 kilométeres (plusz 381 kilométer kiegészítő) gyorsforgalmi úthálózat kezelését koncesszióba adja. A koncesszornak ezen felül még 545 kilométernyi utat kell építenie és bővítenie, a beruházásokat neki kell finanszírozni. Rogán Antal ismét elmondta, ezt a beruházási volument ilyen rövid idő alatt az állami költségvetés nem lett volna képes finanszírozni.
Mindezért cserébe a Themis-konzorcium a koncesszió teljes időtartama alatt rendelkezésre állási díjat kap. A Themis-konzorcium mellett még a Dömper Kft. indult, a Themis-ajánlat volt az alacsonyabb: évente és kilométerenként 96,2 millió forint.
Rogán Antal elmondta, hogy az összes építendő útszakasz nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházás lesz.
Az állam az üzemeltetéssel kapcsolatos eszközöket átadja a koncesszornak, vagyis a koncesszornak felbecsült értéken meg kell vásárolnia a Magyar Közút autópálya-üzemeltetési üzletágát.
Az útdíjakat továbbra is az állam fogja beszedni, és a beszedett útdíjnak fedeznie kell a rendelkezésre állási díjat. A miniszter szerint a koncessziós modell bevezetése kapcsán nem lesz szükség díjemelésre. A közlekedők az egész átállásból nem fognak észrevenni semmit.
Forrás: hvg.hu