Tisztelgés a megújult emlékműnél

A második világháború egyik legjelentősebb magyar katonai repülőgép katasztrófájára emlékeztek április 11-én, a Veszprém melletti Jutaspusztán.
 
 

Tisztelgés a megújult emlékműnél

A második világháború egyik legjelentősebb magyar katonai repülőgép katasztrófájára emlékeztek április 11-én, a Veszprém melletti Jutaspusztán.
 
 
 
 
 

Tisztelgés a megújult emlékműnél

A második világháború egyik legjelentősebb magyar katonai repülőgép katasztrófájára emlékeztek április 11-én, a Veszprém melletti Jutaspusztán.

A megemlékező beszédet a 78 évvel ezelőtt történtekről Soós Lajos nyugállományú alezredes, a Veterán Repülők és Ejtőernyősök Veszprémi Egyesületének elnöke tartotta. Az emlékműről elmondta, hogy az elmúlt évben befejeződött az emlékmű és környezetének teljes felújítása és rendbetétele. Az emlékmű megálmodója és készítője M. Nagy József a betegsége és az orvosi tiltás ellenére vállalta a szobor restaurálását.

Az elnök a szoborról elmondta, hogy az imádkozó kéz szimbóluma és e mellett megjelenik rajta a fordított kereszt, ami nem a sátán, hanem Szent Péter keresztje. Aki vállalta a keresztény eszmék terjesztését és az ezzel járó mártírhalált. Saját kérésére fejjel lefele feszítették keresztre, mert nem akart Jézussal egyenértékűnek látszani.

Április elején magyar szempontból a második világháború egy jelentős eseményére készült a Magyar Királyi Hadsereg. A Délvidék elleni támadás egyik fontos hadműveletében, a magyar csapatok előmozgását az ejtőernyős csapatoknak kellett biztosítaniuk. A Magyar Királyi 1. honvéd ejtőernyős zászlóalj kapta azt a feladatot, hogy a hadműveleti körzetben lévő Szent Tamás híd használhatóságát biztosítaniuk kell.

Az április 12-én a reggeli órákban felszállt felderítő gépek, a híd térségében nagy ellenséges mozgást érzékeltek. Az ellenség a híd megsemmisítésére készült, ezzel megnehezítve a magyar csapatok előremozgását.

A pápai ejtőernyős zászlóalj már a bevetést megelőző napokban áttelepült Jutaspusztára, mert az akkori kedvezőtlen időjárásviszonyok miatt, a saját füves repülőtérről nem volt lehetséges a repülőgépek felszállása. A zászlóalj, a felszállási parancsot 12-én 15 óra 45 perckor kapta meg.

A Savoya SM-75 típusú repülőgépek 17 óra előtt, teljes feltöltöttséggel kezdték meg a felszállást. A vezérgép, a felemelkedést követően néhány billegés után a baloldalára dőlt, majd orra bukott és meredeken a földbe csapódott. Két perc repülést követően az üzemanyaggal és lőszerrel feltöltött gép azonnal kigyulladt.

A mentésre érkezőket döbbenetes látvány fogadta. Az 5 fős személyzet, valamint a 23 ejtőernyős katona azonnal a halálát vesztette. A katasztrófát 11-en élték túl, de ezek közül később hárman olyan súlyos égési sebeket szenvedtek, hogy hamarosan követték a társaikat. Ezek a katonák a legkedvesebbet, az életüket áldozták a hazáért.

Soós Lajos elnök felolvasta az életüket vesztett katonák neveit, rendfokozatukat, beosztásukat és életkorukat.

A hősi halált halt katonáknak a napjainkban szolgálatot teljesítő ejtőernyős katonatársaik bemutató ugrásaikkal tisztelegtek és a Pápán állomásozó C-17 szállító repülőgép lassú átrepülést hajtott végre az emlékmű felett.

A megemlékezés végén az önkormányzat, valamint katonai és a civil szervezetek képviselői koszorúkat helyeztek el az emlékművön.

 

Gyorsan szeretnél értesülni a veszport.hu híreiről? Csatlakozz hozzánk!

 
 

    Hozzászólás

    A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

    A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje.