Mészáros Lőrinc és a klímaváltozás: a Lady Mrd egy hónap alatt 13-16 ezer liter dízelt égethetett el

A jacht, amin tavaly a felcsúti milliárdos járta a tengert, idén augusztus és szeptember között szinte minden nap kifutott.
 
 

Mészáros Lőrinc és a klímaváltozás: a Lady Mrd egy hónap alatt 13-16 ezer liter dízelt égethetett el

A jacht, amin tavaly a felcsúti milliárdos járta a tengert, idén augusztus és szeptember között szinte minden nap kifutott.
 
 
 
 
 

Mészáros Lőrinc és a klímaváltozás: a Lady Mrd egy hónap alatt 13-16 ezer liter dízelt égethetett el

A jacht, amin tavaly a felcsúti milliárdos járta a tengert, idén augusztus és szeptember között szinte minden nap kifutott.

A Lady Mrd nevű luxusjacht, amelyikkel tavaly Mészáros Lőrinc krúzolt az Adriai-tengeren - de, mint az Átlátszó kiderítette, megfordult rajta Szíjj László és a MÁV-elnök Homolya Róbert is -, idén augusztus közepe és szeptember első hete között lényegében fel-alá cirkált, írja a G7.hu.

Alig volt olyan nap, amikor nem futott ki: többször megfordult Dubrovnik, Split és Zára környékén, de járt Montenegróban és számos horvát szigeten is. Csak a hosszabb utak után, illetve az augusztus 20-i hétvége előtt maradt egy helyben, akadtak viszont olyan napok, amikor 6-7 óránál is többet volt úton.

Azt ezúttal nem lehet tudni, hogy kik kalandoztak a fedélzeten, így helyette a G7 inkább kiszámolta, hogy mennyiből: a későnyári hajókázásnak csak az üzemanyagköltsége 5,6 és 7,2 millió forint között lehetett.

Ez persze csak a töredéke annak, amennyi pénzt elvihet a jármű; a szektorban ökölszabály, hogy egy jacht éves fenntartási költsége nagyjából az árának a tizede, azaz a 6-7 milliárdos Lady Mrd-nél ez olyan 600-700 millió forint lehet. Ám a luxus extrém környezeti terhelést jelent: a sokszor csak Mészáros Lőrinc kedvenc jachtjaként emlegetett hajó egy hónap alatt 13-16 ezer liter dízelt égethetett el. Ennyit egy kisebb fogyasztású dízelautó durván 300 ezer kilométeren használ el, márpedig ekkora távolságot nagyjából a teljes élettartama alatt fut egy kocsi.

Az elmúlt években voltak beszámolók arról, hogy 16 konténerhajó annyit képes szennyezni, mint a világ 900 milliós autóparkja; kiderült, hogy egy 2000 utas szállítására alkalmas tengerjáró annyi apró szennyeződést bocsát a levegőbe egy nap alatt, mint egymillió kocsi; és megtudhattuk azt is, hogy néhány luxushajó szennyezőbb, mint Európa összes autója.

Ennek oka viszont főképpen a gazdasági célra használt hajókba tankolt olcsó bunker gázolaj, amit elégetve nitrogén-oxidokból és kén-dioxidból ömlik rengeteg a légkörbe. A jachtoknak viszont ugyanazt az üzemanyagot kell használniuk, mint az autóknak, így kén-dioxid-kibocsátásuk nem annyira elrettentő, viszont annyira brutálisan sokat fogyasztanak, hogy CO2-ből egy átlagos kocsi több ezerszeresét juttatják a levegőbe.

Emlékeztetőül: Mészáros nevéhez belföldön is elképesztő szén-dioxid-kibocsátás köthető: az egyesek által olykor Orbán Viktor strómanjaként aposztrofált felcsúti ex-gázszerelő áttételes tulajdonában álló Mátrai Erőmű a Greenpeace számításai szerint egymagában a hazai szén-dioxid-kibocsátás 14 százalékáért felelős. Forrás nepszava.hu

 

Gyorsan szeretnél értesülni a veszport.hu híreiről? Csatlakozz hozzánk!

 
 

    Hozzászólás

    A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

    A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje.