Nem kínai szivárogtatás, hogy a kormány 320 milliárd forinttal csalta Debrecenbe a CATL-t

A brit Financial Times már novemberben leírta ezt a számot. A kormány vélhetően három módon támogatja a CATL-gyárat: közvetlenül pénzzel munkahelyteremtési támogatás formájában, adókedvezményekkel és infrastruktúrafejlesztésekkel. Egyelőre csak az utóbbi nyilvános, értéke 88 milliárd forint.
 
 

Nem kínai szivárogtatás, hogy a kormány 320 milliárd forinttal csalta Debrecenbe a CATL-t

A brit Financial Times már novemberben leírta ezt a számot. A kormány vélhetően három módon támogatja a CATL-gyárat: közvetlenül pénzzel munkahelyteremtési támogatás formájában, adókedvezményekkel és infrastruktúrafejlesztésekkel. Egyelőre csak az utóbbi nyilvános, értéke 88 milliárd forint.
 
 
 
 
 

Nem kínai szivárogtatás, hogy a kormány 320 milliárd forinttal csalta Debrecenbe a CATL-t

A brit Financial Times már novemberben leírta ezt a számot. A kormány vélhetően három módon támogatja a CATL-gyárat: közvetlenül pénzzel munkahelyteremtési támogatás formájában, adókedvezményekkel és infrastruktúrafejlesztésekkel. Egyelőre csak az utóbbi nyilvános, értéke 88 milliárd forint.

800 millió euró, vagyis 320 milliárd forint támogatást ad a magyar kormány (az állam) a Debrecenbe települő kínai CATL-gyárnak - osztotta meg a Facebookon Tompos Márton momentumos országgyűlési képviselő a kínai sajtóban megjelent cikkekre hivatkozva.

Valójában a 800 millió eurós információ nem új és nem a kínai sajtóban jelent meg először, hanem a Financial Timesban még 2022 novemberében - a cikkről annak idején a hvg360 is beszámolt.

A Financial Times szerint egyébként ez nem munkahelyteremtési támogatás, hanem adózási és infrastrukturális “ösztönzők”. A cikk a CATL által korábban Lengyelországgal és Szerbiával folytatott tárgyalásokra rálátó forrásokra hivatkozva említi ezt az összeget, illetve emlékeztet rá, hogy Szijjártó Péter külgazdasági miniszter szerint “bravúros mentés” volt a CATL gyárának elhappolása “másik helyszín” elől.

Egyelőre se a magyar kormány, se a kínai fél nem hozta nyilvánosságra, mennyi munkahelyteremtési támogatást kap a CATL. Szijjártó szerint a támogatásról értesítették az Európai Bizottságot (a bármiféle beruházásokra adható állami támogatások mértékét uniós szabályok korlátozzák), a számot pedig majd csak a Bizottság döntése után hozzák nyilvánosságra.

A külgazdasági minisztérium egyébként rendszeresen (bár jelentős spéttel) nyilvánosságra hozza, egyedi kománydöntésekkel mely vállalkozások mely beruházásai mekkora munkahelyteremtési támogatásokat kapnak. Tény, a kormány enyhén szólva bőkezűen osztja ezeket a támogatásokat, újabban a legnagyobb kedvezményezettek az ázsiai akkugyártók.

Azt nyilvános kormányhatározatokból lehet tudni, hogy a kabinet 88 milliárd forint támogatást allokált a CATL-gyárnak is otthont adó debreceni Déli Gazdasági Övezet bővítésére és infrastruktúrájának fejlesztésére.

Ezen túl legalábbis nagyon valószínű, hogy a CATL valamiféle adókedvezményeket is kap a gyár működésének első időszakára. Ez is bevett szokás a nagyberuházások esetében, a jelenleg Magyarországon működő külföldi autógyárak szintén részesültek ilyenekben annak idején. Hogy a CATL milyen, mekkora mértékű adókedvezményeket kap mennyi időre, az szintén nem nyilvános egyelőre.

Forrás: hvg.hu
 

Gyorsan szeretnél értesülni a veszport.hu híreiről? Csatlakozz hozzánk!

 
 

    Hozzászólás

    A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

    A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje.