Végrehajtották a nagy ugrást a magyarországi kínai kereskedők
Az ázsiai - hajdanán zömében kínai - árusok piacokon kezdték, majd a boltokba költöztek, egyre nagyobbakba, manapság már áruháznyi tereket is birtokolnak. Szó szerint, egykor patinás áruházakat is.
A Józsefvárosi piac, Sárkánycenter, AsiaCenter mutatják is a terjeszkedés egyik irányát - írja a blokkk.com kereskedelmi szakblog. Ennek része, hogy az előbb asztalkákon, majd rozoga bodegákban portékájukat kínáló árusok egyre puccosabb színterekre költöztek. A régi Józsefvárosi (Négy Tigris) piac nyolc évvel ezelőtt átköltözött a Kőbányai út túloldalára és bizony ott már az üzleteik egyre csinosabb, bevásárlóközpontos színvonalú belsőt öltöttek, ami csak belépve tűnik fel.
A másik irány, hogy inkább nagykereskedésbe váltottak a kínai ruhások. A kőbányai Monori Center környékén szépen terebélyesedett egy kínai, ázsiai árukat kínáló nagykereskedelmi központ, szép új üzletekkel. A régi józsefvárosi ruházati árusok közül is sokán átálltak a nagykereskedésre.
A néhány éve megindult legújabb váltás pedig a kínai, vietnami vegyesboltok, diszkontok rohamos terjeszkedése a lakóhelyek közelében. Feltehetően a ruházati piac árait a hagyományos boltokban is lejjebb szorító fast fashion is szerepet játszott ebben, vagy éppen a már említett ruhás nagykereskedelmi ág erősödése is, így a kínai ruházati boltok helyett a vegyesboltok irányába terelte az ázsiai árusokat a hagyományos boltos világban. A korábban népszerű 100 forintos, egy eurós boltok zöme el is olvadt.
A városban ma már nem nehéz kínai, vietnami vegyesboltokat, diszkontokat találni, Budán, a Déli pályaudvar, Margit körút környékén tucatnyi is működik belőlük. Aluljárókban is beléjük botlottunk a Nyugatinál és a Blahánál, de idáig eljutva is láttunk nem is keveset belőlük.
A statisztikák segítségével (külföldi befektetések, foglalkoztatottjaik, vállalkozásaik száma és a jegyzők boltos nyilvántartásai alapján) kihámozható, hogy jelenleg a kínai és vietnami boltok száma 7-8 ezer körül járhat, hiszen még a nagyobb falvakban is akad kínai, vietnami bolt, a városokról nem is beszélve.
Az ázsiai boltos vállalkozások diszkrét bája, hogy néhányan cégüket magyar személynevek segítségével nevezték el.
Vannak kifejezetten nagy halak is, amelyek nem egy-egy boltban utaznak, hanem szép kis láncokat hoztak létre és webáruházuk is van már. Az Unico-Trade például nyolc boltocskával nyomul a fővárosban, Eugroup néven - a webáruházával együtt.
A koronavírus járvány a kínai ruhás boltokat sem kímélte. És nyilván az online kasszarendszer és az online számlázás is megtizedelte ezt a boltos kört is, hiszen errefelé nem volt divatnyugtát is adni a vásárlónak (mondjuk, máshol sem mindig).
Forrás: napi.hu