A nyolcas út fejlesztésének újabb kérdőjelei

A Veszprém Megyei Kereskedelmi és Iparkamara szervezésében csütörtökön megtartott fórumon ismételten előtérbe került a nyolcas út Székesfehérvár – Jánosháza – Rábafüzes fejlesztésének kormányzati elképzelése.
 
 

A nyolcas út fejlesztésének újabb kérdőjelei

A Veszprém Megyei Kereskedelmi és Iparkamara szervezésében csütörtökön megtartott fórumon ismételten előtérbe került a nyolcas út Székesfehérvár – Jánosháza – Rábafüzes fejlesztésének kormányzati elképzelése.
 
 
 
 
 

A nyolcas út fejlesztésének újabb kérdőjelei

A Veszprém Megyei Kereskedelmi és Iparkamara szervezésében csütörtökön megtartott fórumon ismételten előtérbe került a nyolcas út Székesfehérvár – Jánosháza – Rábafüzes fejlesztésének kormányzati elképzelése.

A téma a térségben szinte már öröknek mondható, mert abban pártállástól függetlenül mindenki egyetérthet, hogy a nyolcas főút fejlesztése a térség gazdasága számára és az itt élők életminősége szempontjából stratégiai kérdés. A nyolcas út fejlesztésének témájában az elmúlt húsz évben szinte két-háromévente rendeztek valamilyen fórumot, sajtótájékoztatót, ahol a térségben élők információ kaphattak az éppen regnáló kormány által támogatott fejlesztési elképzelésekről.

Ezek a kormányzati elképzelések összecsengtek annyiban, hogy a nyugattal történő gazdasági együttműködésünk fejlődésének egyik alapelve az, hogy a nyugati tőke ott fog megjelenni, ahol biztonságosan használható gyorsforgalmi úthálózat van. A nyolcas út a dél-ausztriai és észak-olaszországi régióhoz biztosíthat összeköttetést az út mellett található városok ipari parkjaiból.

A fórum bevezetőjében Navracsics Tibor, az Északnyugat-magyarország fejlesztési zóna komplex fejlesztéséért felelős kormánybiztos elmondta, hogy a Budapest és környéke után az északnyugat- magyarországi régió hagyományosan a legerősebb gazdasági, kulturális és turisztikai központ.

Felhívta a figyelmet arra, hogy a közlekedési infrastruktúra fejlesztésnek elmaradása a jövőre nézve visszatartó erővel bírhat és elmaradunk a környezetünket meghatározó pozsonyi és.burgenlandi régióktól. A mi régiónkban 2 millió ember él és az infrastruktúra elhanyagolása lelassíthatja a tőke és munkaerő áramlást, ami hosszú távon gazdasági visszaesést hozhat.

Navracsics Tibor rámutatott arra a napi aktualitásra, hogy a nyolcas út egyben az M-1-es mentesítője is, mert a nyugati országhatár ezen közelíthető meg akkor, amikor a főútvonalon forgalmi problémák keletkeznek. Nagyon fontos ezért az, hogy a térség két fontos útvonalát az M – 1, és M -8-ast a közlekedés szempontjából még biztonságosabbá tegyük.

Mosóczi László, a közlekedéspolitikáért felelős államtitkár tájékoztatást adott a kormány középtávú közút-fejlesztési terveiről. Bevezetőjében elmondta, hogy az országban több mint 32 ezer kilométer hosszú úthálózatot kell felügyelni és karbantartani.

A jelenlegi kormány középtávon három fő célt tűzött ki a közúti fejlesztésben. Egyrészt azt, hogy amelyik gyorsforgalmi út az országhatár irányába tart, az el is érje az országhatárt.

Másrészt, hogy a megyei jogú városok kerüljenek bekötésre az ország gyorsforgalmi úthálózatába.

Harmadrészt, a Budapest centrikus sugaras úthálózat átkötéseinek a megvalósítása belső és külső útgyűrűkkel.

A Székesfehérvár – Jánosháza – Rábafüzes M – 8 főúttal kapcsolatban elmondta, hogy a 190 kilométeres útszakasz fejlesztését az elmúlt 10 évben elkezdték és idáig 14 projekt valósult meg, ebből 12 fejlesztés Európai Uniós társfinanszírozásban.

Jelenleg is jelentős építkezések folynak a Veszprém körgyűrűn, a Füredi csomópontig. Jövőre megtörténik a további építési tervek jóváhagyása és a csatári elágazóig folytatják a körgyűrű építését - amennyiben a gazdasági helyzet ezt lehetővé teszi- tette hozzá az államtitkár.

Mosóczi László az ezt követő tervekkel kapcsolatban elmondta, hogy a Herend – Devecser közötti útszakasz fejlesztésének előkészítését már elrendelték. A jogerős építési engedélyt 2023. II. félévére várják, és ezt követően kezdődhet el a gyorsforgalmi út építése.

Az államtitkár elmondta, hogy a Devecser – Körmend közötti bővítés a forgalmi adatok elemzése alapján nem tartják indokoltnak, ezért a jelenlegi tervekben nem szerepel.

Az államtitkár a továbbiakban tájékoztatást adott a megye közúti forgalmát érintő egyéb fejlesztésekről, közúti felújításokról. A fórum résztvevőinek kérdéseire válaszolva többek között azt is elmondta, hogy a magyarországi úthálózatok szerkezetében és minőségében nagyfokú elmaradások vannak, amit lehetetlenség rövid idő alatt felszámolni, ezért mindenkitől türelmet és megértést kért.

A tájékoztatót követő kérdések között joggal vetette fel egy vállalkozó, akinek az anya cége nyugaton van, mit mondhat konkrétumot a tulajdonosoknak azzal kapcsolatban, hogy Veszprém mikor lesz nyugatról gyorsforgalmi úton megközelíthető.

 

Gyorsan szeretnél értesülni a veszport.hu híreiről? Csatlakozz hozzánk!

 
 

    Hozzászólás

    A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

    A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje.