Határidő nélküli programok
A rendezvényre gazdasági szakemberek, valamint a nyolcas út fejlesztésében érintett települések vezetőit hívták meg. A résztvevőket Markovszky György, az iparkamara elnöke köszöntötte.
Megnyitójában utalt arra, hogy a gazdaság fejlődése és a közlekedési infrastruktúra – vasút, közút – fejlesztése között nagyon szoros összefüggés van. A nyolcas számú főút nagy hatással bír a térség gazdasági életére, mert a nyugati határt köti össze Székesfehérvár, Veszprém, Ajka ipari parkjaival. Több fontos összekötő út becsatlakozása is megtalálható itt és jelentős azoknak a gazdasági vállalkozásoknak a száma, amelyek eredményessége függ a nyolcas út állapotától.
Az elnök szerint napjainkra a nyolcas út méltánytalan helyzetbe került. A jelentős forgalom növekedéssel a fejlesztések nem tartottak lépést. A jelenlegi híradásokból az derül ki, hogy a főút fejlesztése nincs a kiemelt beruházások között és ez azért baj, mert ez jövőben távol tarthatja a potenciális befektetőket.
Porga Gyula, Veszprém Megyei Jogú Város polgármestere szerint kevés olyan ügy van a megyében, amelyben a térség vezetői között egyetértés van. A nyolcas út fejlesztésének kérdése ilyen ügy. A pozitív folyamatok továbbvitele szempontjából nagyon fontos a megye közúti hálózatának a fejlesztése és ezen belül a nyolcas főúté.
Amennyiben ez a fejlesztés a közeljövőben nem történik meg, a megye gazdasági fejlődése is leállhat. A Veszprémet elkerülő út bővítése megítélése szerint nem csak a város érdeke, hanem az egész térség számára fontos kérdés.
Szalóki Flórián, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium helyettes államtitkára az egész megyét érintő vasútfejlesztések fontosságáról és ennek helyzetéről számolt be.
Egyetértett azzal, hogy a vasúti beruházások mellett nagyon fontosak a közúti fejlesztések is. Kiemelte azt, hogy országosan a közúti fejlesztések iránti igények száma nagyon nagy. A jelzett igények bekerülési költségei jelentős mértékben meghaladják a beruházásokra rendelkezésre álló források nagyságát. A kormány a jogos igények kielégítését - hitelek felvétele nélkül - a jelenlegi számításaik szerint 30-40 év alatt tudná csak teljesíteni.
Bodó Imre a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. irodavezetője a nyolcas út eddigi fejlesztési munkálatairól, a Várpalota elkerülő út építésének helyzetéről beszélt.
A Veszprémet elkerülő útról elmondta, hogy ennek 2017 végéig kellett volna elkészülnie, de ezt a határidőt még az idén módosítani fogják. Ez az útszakasz 12 kilométer hosszú lesz és ezen öt, szintben eltérő csomópontot fognak kialakítani. Jelenleg jó ütemben zajlanak a területszerzési, kisajátítási eljárások.
Az irodavezető a továbbiakban határidő megjelölése nélkül ismertette a nyolcas út további, az országhatárig történő fejlesztésének szakait.