Ha drágul az olaj, robban a kútpiac

Ha a kormány február közepén meghosszabbítja a 480 forintos üzemanyagár-plafon hatályát, a hordónkénti olajár pedig megközelíti az előrejelzésekben szereplő, száz dolláros szintet, tömeges kútcsődök várhatók.
 
 

Ha drágul az olaj, robban a kútpiac

Ha a kormány február közepén meghosszabbítja a 480 forintos üzemanyagár-plafon hatályát, a hordónkénti olajár pedig megközelíti az előrejelzésekben szereplő, száz dolláros szintet, tömeges kútcsődök várhatók.
 
 
 
 
 

Ha drágul az olaj, robban a kútpiac

Ha a kormány február közepén meghosszabbítja a 480 forintos üzemanyagár-plafon hatályát, a hordónkénti olajár pedig megközelíti az előrejelzésekben szereplő, száz dolláros szintet, tömeges kútcsődök várhatók.

Szerdától tovább, ezúttal 5 forinttal emelkedik a benzin és 7-tel a gázolaj bruttó nagykereskedelmi ára - közli a Holtankoljak.hu. A több mint két hónapja érvényben lévő 480 forintos felső árkorlát miatt ez továbbra is csak a hazai üzemanyagláncok árrésében, illetve az árplafonnál olcsóbb kutak számváltozásában mutatkozik meg.

A portál számításai szerint felső korlát nélkül a benzin átlagára 502, a gázolajé pedig 517 forintra rúgna. Ez azt jelenti, hogy holnaptól a benzinen legalább 22, a gázolajon pedig legkevesebb 37 forintot takarítanak meg az autósok, illetve, a másik oldalról, veszítenek átlagosan a kútüzemeltetők.

Tekintettel arra, hogy a kormány a szabadon hagyott nagykereskedelmi (beszerzési), illetve a befékezett eladási ár közötti különbségen keletkező összes veszteséget a kutasokra hárított, szakértők kezdettől fogva figyelmeztettek, hogy az intézkedés a töltőállomás-üzemeltetők - közülük is a kisebbek - tömeges csődjével fenyeget.

Ennek élét a kabinet azzal az intézkedéssel próbálta elvenni, hogy részint igyekezett minden lehetséges, akár a nyitvatartási időhöz, akár a kiszolgáláshoz kapcsolódó trükközést betiltani, másrészt megteremtette az így esetleg tönkremenő kutak átadásának lehetőségét.

A jövőbeni átvételre vállalkozók listájára ugyanakkor a Mol személyében egyetlen piaci szereplő iratkozott fel. Mindemellett szakértők az átvételi szabályok kidolgozatlanságára is felhívták a figyelmet. Tekintettel ugyanis arra, hogy ez esetben nem a tulajdont adnák át, tisztázatlanok a pénztárgép, az elszámolás vagy a dolgozók átvételének alapkérdései is.

Az, hogy az intézkedés mind ez idáig nem vezetett kis kutak tömeges bezárásához, forrásunk szerint lényegében több szerencsés körülmény együttállásának köszönhető. Október és december vége között ugyanis éppenséggel estek a nyersolajárak. Bár a novemberi intézkedés 506, illetve 512 forintos átlagárszint közepette lépett életbe - vagyis a kutasok átlagárrése rögtön 26, illetve 32 forinttal csökkent -, december közepéig egyre nőtt a benzint és a gázolajat 479,9 forintnál olcsóbban mérő hazai kutak száma, ezzel pedig csökkent az átlagár is.

Felmérésünk szerint december közepén a hazai kutak átlag 466 forinton mérték a benzint és 471-ért adták a dízelt. Bár azóta az olajár ismét felfelé tör, a december-februári időszakra általában az év legkisebb forgalma jellemző.

Vagyis, amiként kutasunk saját költségvetéséről beszámolt, a hiány egyelőre csak a nyereségét apasztotta, az üzemeltetésre még futotta. (Számításai szerint novemberben a 32 és 38, decemberben 16,5 és 23, januárban pedig 22 és 31,5 forinttal csökkent a benzin és a gázolaj esetében a 40 forint körüli árrése.)

Bár az iparág abban bízik, hogy a kormány a novemberben kitűzött, február közepi határidő után nem hosszabbítja meg az árplafon-rendeletet, a választások közeledtével ilyen politikai „hibá” a „rezsicsökkentés” egyre újabb és újabb termékek árát maximáló kabinetje aligha követ el.

Ha ezzel együtt az olajárak az előrejelzéseknek megfelelően megközelítik a hordónkénti 100 dollárt, a közel ezer kisebb kút árrése gyakorlatilag teljesen elapad, így az üzemeltetők tömegével dobhatják be a törölközőt.

Kérdés, a Mol a fura átvételekkel előbb-utóbb felkelti-e a hazai versenyhatóság figyelmét. Mindazonáltal a kabinet valamiféle újabb, unortodox kormányrendelettel ennek is elejét veheti. Magyarán az Orbán-kormány az olajárra bízta, hány „márkátlan” kutat szerezhet meg a Mol.

A hétfőn a Holtankoljak.hu-val benzin- vagy gázolajárat közlő közel 1300 kút közül 225-ön, illetve 332-n még 479,9 forintnál olcsóbban adták az alapüzemanyagokat. Az átlagár ugyanakkor így is 479 forintra jött ki.

Forrás: nepszava.hu
 

Gyorsan szeretnél értesülni a veszport.hu híreiről? Csatlakozz hozzánk!

 
 

    Hozzászólás

    A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

    A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje.