Irány az 55%: 2035-től zéró kibocsátású autókat és teherautókat akar az EP
A Tanáccsal folytatandó tárgyalásokon a parlamenti álláspontot jelentő szöveg szerint a Parlament támogatja azt a bizottsági javaslatot, amely 2035-től a közúti közlekedésben használandó új járművek esetében zéró kibocsátást ír elő (azaz az Unióban az új személyautóknak és könnyű haszongépjárműveknek a 2021-es kibocsátási szintjükhöz képest addigra 100 százalékkal kell csökkenteniük kibocsátásukat).
A Parlament 2030-ra köztes kibocsátási célértékként az autók esetében 55 százalékos, a kisteherautók esetében pedig 50 százalékos csökkentést ír elő.
A jelentéstevő szerint
„A széndioxid-kibocsátási normák felülvizsgálata az éghajlati célkitűzéseink megvalósításának egyik kulcseleme. Az új normákkal egyértelmű utat jelölünk ki az autóipar számára, lökést adunk az innovációnak és ösztönözzük a beruházásokat.
Emellett a zéró kibocsátású autók megvásárlása és fenntartása a fogyasztók számára is egyre olcsóbbá válik majd. Nagyon örülök, hogy az Európai Parlament támogatta a 2030-as célok nagyratörő reformját, és a 2035-re elérendő 100 százalékos csökkentési cél mögé is odaállt. Ez utóbbi elengedhetetlen, ha 2050-re szeretnénk elérni az éghajlati semlegességet” - mondta Jan Huitema (Renew Europe, Hollandia).
Háttér
A Bizottság 2021. július 14-én az Irány az 55%! csomag részeként jogalkotási javaslatot terjesztett be az új személygépkocsik és könnyű haszongépjárművek széndioxid-kibocsátási normáinak felülvizsgálatáról. A javaslat célja, hogy hozzájáruljon a 2030-as és a 2050-es klímacélokhoz, kedvezőbb körülményeket (jobb levegőminőséget, alacsonyabb energiafelhasználást és olcsóbban fenntartható autókat) teremtsen az európaiak számára a zéró kibocsátású járművek bevezetésével, és ösztönözze a zéró kibocsátású technológiák fejlesztését.
Forrás: Európai Parlament Magyarországi Kapcsolattartó Irodája