Lázár János tavaly még mást mondott

Az M4-es autópályaberuházást a múlt héten függesztette fel a kormány az Európai Bizottság kartellgyanújára hivatkozva...
 
 

Lázár János tavaly még mást mondott

Az M4-es autópályaberuházást a múlt héten függesztette fel a kormány az Európai Bizottság kartellgyanújára hivatkozva...
 
 
 
 
 

Lázár János tavaly még mást mondott

Az M4-es autópályaberuházást a múlt héten függesztette fel a kormány az Európai Bizottság kartellgyanújára hivatkozva...

Szemben mai álláspontjával tavaly még nem tartotta irracionálisan drágának, sőt, a 110 milliárdos költségvetés helyessége mellett érvelt Lázár János az M4-es autópálya 30 kilométeres szakaszának építése kapcsán. A beruházást a múlt héten függesztette fel a kormány az Európai Bizottság kartellgyanújára hivatkozva. A brüsszeli testület azonban közölte: nem fogalmazott meg kifogást, mivel nem is vesz részt a finanszírozásban.

- Megítélésem szerint az M4-es autópálya-beruházás kilométerenkénti fajlagos költségének mértéke nem minősíthető irracionálisnak – közölte Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter (még államtitkári minőségében) abban a 2014. április 30-i keltezésű levélben, amelyben Jávor Benedek akkori országgyűlési képviselő kérdéseire reagált.

– A kormány is kíváncsi arra, hogyan sikerült az Alföldön négymilliárd forintból kihozni egy kilométer autópályát – ezek a szavak pedig Lázár János csütörtöki sajtótájékoztatóján hangzottak el.

Az azóta az Európai Parlamentben politizáló PM-es politikus kérésre az MNO rendelkezésére bocsátotta az elmúlt napokban általa többször is idézett miniszteri választ. Eszerint Lázár speciális körülményekkel magyarázta az Abony és Fegyvernek közötti 30 kilométeres szakasz ma már kormányszinten is drágállott, 110 milliárd forintra kalkulált költségeit.

– Figyelembe kell vennünk a speciális műszaki követelményeket. Az M4-es autópálya három szakaszán összesen 27 műtárgy épül 37 milliárd forint összköltséggel. Szintén nem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy a […] speciális földmunkák elvégzése 28 milliárd forint ráfordítást jelent – fogalmazott akkor a miniszter, aki szerint a hasonló költségű építkezések külföldön, például Szlovákiában és Ausztriában is előfordulnak.

Mint ismeretes, a kormány arra hivatkozva állította le a múlt héten az autópálya építését, hogy az Európai Bizottság (EB) kartellgyanút fogalmazott meg a beruházást illetően. Ezzel összefüggésben különösen figyelemreméltó Lázár János Jávornak adott azon tájékoztatása, miszerint a fejlesztéspolitika illetékes intézményei folyamatosan vizsgálják az M4-es autópálya építésének költséghatékonyságát.

A kabinet által hangoztatott indokok Brüsszelből sem kaptak megerősítést: az Európai Bizottság egyik tisztségviselője a Hír TV-nek elmondta, mivel az unió nem vesz részt a finanszírozásban, nem emelt kifogást, így kartellgyanút sem állapított meg. Az EB illetékes szóvivője korábban közölte: a magyar kormány visszavonta a támogatási kérelmet a testület által magasnak talált költségek miatt.

Lázár egyébiránt e héten már arról beszélt, hogy az M4-es megvalósítása lekerült a napirendről, helyette az M5-ös autópálya felől közelítené meg gyorsforgalmi út Szolnokot. Az elképzelés további problémákat vet fel, hiszen az M4-es beruházásban 30 kilométeres útszakasz építése már megkezdődött, így félő, hogy óriási munkaterület marad a gépek után, az építő cégek – a Colas–Swietelsky-konzorcium, a Közgép–A-Híd-konzorcium és a Strabag – pedig perre mehetnek az állammal.

 

Gyorsan szeretnél értesülni a veszport.hu híreiről? Csatlakozz hozzánk!

 
 

    Hozzászólás

    A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

    A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje.