Párbeszéd helyett diktátumok

Növekvő adósságállomány, bukdácsoló vagy elmaradó fejlesztések, likviditási nehézségek - ez jellemezte Veszprém elmúlt két évét Hartmann Ferenc szerint. Az MSZP önkormányzati képviselője sajtótájékoztatón értékelte a ciklus eddig eltelt idejét.
 
 

Párbeszéd helyett diktátumok

Növekvő adósságállomány, bukdácsoló vagy elmaradó fejlesztések, likviditási nehézségek - ez jellemezte Veszprém elmúlt két évét Hartmann Ferenc szerint. Az MSZP önkormányzati képviselője sajtótájékoztatón értékelte a ciklus eddig eltelt idejét.
 
 
 
 
 

Párbeszéd helyett diktátumok

Növekvő adósságállomány, bukdácsoló vagy elmaradó fejlesztések, likviditási nehézségek - ez jellemezte Veszprém elmúlt két évét Hartmann Ferenc szerint. Az MSZP önkormányzati képviselője sajtótájékoztatón értékelte a ciklus eddig eltelt idejét.

szólt a kormányzati intézkedésekről is, melyek erős hatalmi koncentrációt és gyenge önkormányzatokat eredményeznek. Példaként említette a vezérelvű államhatalom kiépítését, a centralizált kormányzati struktúrát, a fékek, ellensúlyok kiiktatását, az alkotmánybíróság jogkörének csorbítását. Beszélt a lenullázott megyerendszerről, a közoktatás és a megyei intézményrendszer államosításáról, a járási rendszer kiépítéséről.

Hartmann Ferenc hangsúlyozta, Veszprém az elmúlt két évben lemaradóban van. Míg a Fidesz veszprémi önkormányzati kampányában azt ígérte, hogy „Veszprém az első!”, addig mostanra a megyei jogú városok rangsorában a középmezőnybe kerültünk, országos első helyet szereztünk az adófizető lakosság arányában, harmadik helyet az egy lakosra jutó adóteher alapján, de az építményadó, telekadó átlagos mértékét tekintve is ötödikek vagyunk a sorban. Az adókedvezményeket nézve viszont már csak a huszadikak - tette hozzá.

Az MSZP önkormányzati képviselője a város adósságállománya kapcsán felhívta a figyelmet, hogy az eladósodottság 46,8 százalék, a hitel több mint 10 milliárd forint lesz 2012 végére és ennek 35,6 százaléka működési hitel. Kiemelte, a szocialista-liberális városvezetés időszakához képest a hitel megötszöröződött, a működési hitel pedig tizennyolcszorosa a 2006 év véginek. Mindez nem indokolható kizárólag az állami alulfinanszírozással, szerinte a fő ok a nem felelős városirányítás - az előző ciklusbeli és a mostani is.

az ingatlangazdálkodást kudarcosnak nevezte, a tervezettnek csak a töredéke teljesült, máig eladhatatlan a közgazdasági volt, várbeli épülete. Amit pedig sikerült eladni, azt olykor időnként áron alul, mint ahogy a belvárosi tornacsarnok esetében is.

Hartmann Ferenc beszélt a "fideszes adódiktatúráról" is, mint mondta, bevezették a kapitális mértékű és városfejlesztési célokat, szociális szempontokat figyelmen kívül hagyó telekadót, majd a lakossági tiltakozás után visszatáncoltak. Emellett példaként említette, hogy a szemétszállítási díjemelés mértékével országos rekorder lett Veszprém, de mindenfajta szolgáltatási díj az inflációt lényegesen meghaladó mértékben emelkedett.

Azt is kiemelte, a Jolly Jokerként használt Veszprémi Közüzemi Szolgáltató Zrt. drága pénzen segíti a város súlyos költségvetési gondjainak enyhítését - ingatlanokat, telkeket vásárol az önkormányzattól. Ha kell, még a sportcsarnok melletti parkolókat is megveszi - emlékeztetett a képviselő. Emellett a cég fizette a meg nem épült uszoda terveit, finanszírozza a Pannon TISZK veszteségeit és mindeközben nagyvonalúan támogat és szponzorál nem közcélokat.

Az önkormányzat eladósodottsága mára olyan mértékű lett, hogy önkormányzati intézmények és a polgármesteri hivatal is szolgáltatási díjak megfizetésével hátralékos a saját cégeinek. Mint mondta, összességében ez nem fejlődés, de még a stagnáláshoz is kevés, felélték a város jövőjét.

A képviselő kitért arra is, bukdácsolnak a fejlesztések, regionális hulladéklerakó kapcsán például az ombudsmani állásfoglalás ellenére sem nyilvános a tűzvizsgálati jelentés és kétséges, hány éves késéssel kezdi meg a rendszer a működését. A brutálisan megemelt díjat azonban régóta szedik.

Szólt arról is, a Fidesz a városra erőltette az aluljáróval és betonfallal megspékelt körforgalmat a Budapest–Jutasi úti kereszteződésben. Pedig volt aluljárót nélkülöző, sétálóutcát meghosszabbító változat, ráadásul az aluljáró költségeit saját forrásból nyögi a város. A létesítmény városképi szempontból egész egyszerűen elfelejtették megtervezni, ezért az irritáló betonfal erődítményként hat. Lett volna más, olcsóbb megoldás is - hangsúlyozta.

A régi aluljáró bővítése sem éppen XXI. századi megoldás, az alternatív, aluljáró nélküli körforgalom elfogadásával nem lett volna szükség a „Pap-gödör” átépítésére, mi több, a Lovassyhoz tervezett parkolóházra sem. A gyalogosbarát megoldásnak köszönhetően százmilliókat lehetett volna megtakarítani. Emellett a belváros rehabilitációhoz tartozó fejlesztéseket magánberuházásban kellene megvalósítani, ez volt ugyanis a pályázati kiírás és ez a támogatás feltétele is. E helyett a Hangvilla végeredményét tekintve önkormányzati forrásból valósul meg, a Lovassy melletti parkolóházat pedig az elmenekült befektető helyett a Veszprémi Közüzemi Szolgáltató Zrt. volt kénytelen megmenteni.

Azt is problémásnak nevezte Hartmann Ferenc, hogy nincs olyan beruházási határidő, ami teljesült volna, a veszprémiek csak nyögvenyelősen zajló beruházásokat látnak.

A reptér melletti terület megvásárlását kidobott pénznek nevezte, a jogilag is előkészítetlennek minősített projekt 400 millióba került. Ráadásul a döntés akkor született, amikor a városvezetés tudhatta, hogy első fokon „vissza”ítélték a településeknek a veszprém-szentkirályszabadjai repülőtér területét. Elhúzódó pereskedés helyett meg lehetne próbálni a sokkal gyorsabb választott bírósági eljárást - javasolta a képviselő.

Hartmann Ferenc beszélt a 8-as út megállt fejlesztéséről, mint fogalmazott, csak szavakban van 2x2 sávosítás, külön szintű csomópontok építése a kész tervek ellenére el sem kezdődött.

A közoktatás államosítását felemásnak tartja, és emlékeztetett arra is, idén jó pár hónapig szünetelt Veszprémben az intézmények önkormányzati finanszírozása, csak saját bevételeikből végezhettek kifizetést. Számos döntésre volt jellemző Hartmann Ferenc szerint, hogy a kormány kapkod, az önkormányzatok, intézmények, alkalmazottak kiszolgáltatottak - ilyen a megyei múzeum és a könyvtár sorsa is.

Veszprém jövője szempontjából fontosnak tartja az önkormányzati autonómia helyreállítását, a diktáló helyett együttműködő, konzultáló városvezetést, a hozzáadott értéket segítő gazdaságfejlesztést, a környezettudatos városgazdálkodást. Emellett a Gizella napok megújítását, a programturizmus fejlesztését, új attrakciók létrehozására. Az is lényeges szerinte, hogy a jövőben áttekinthető legyen a cégek tevékenység szerint gazdálkodása, lehetőséget kell teremteni a civil és szakmai szervezetek kontrolljára. Szövetségben a veszprémiekkel - hangsúlyozta Hartmann Ferenc.

 

Gyorsan szeretnél értesülni a veszport.hu híreiről? Csatlakozz hozzánk!

 
 

    Hozzászólás

    A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

    A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje.