A Sziget plakátjai az orbáni rendszerre adott fricska
A liberális lap a Sziget plakátkampányát a kommunista rendszerrel rokonjegyeket mutató Orbáni hatalomnak adott fricskaként mutatja be. Bár hivatalosan mindezt cáfolja a fesztivált szervező cég, de a lap szerint nem kevesen vannak ma Magyarországon, akik számára az Egyhetes Fesztiválköztársaság a valódi szabadságba kapott útlevéllel egyenlő. A kritika mellett a kormány az újságíró munkamódszerét is komolytalannak nevezte.
A francia liberális lap szerint a hirdetés már a vörös alappal a kommunizmusra utal. Azt írják: könnyen megtalálhatjuk a hasonlóságot Orbán Viktor miniszterelnök rendszerével: a korábbi kommunista hatalomhoz hasonlóan mindent bekebelez, és megszavaztatott egy annyira liberális médiatörvényt, mint Kazahsztáné. A cikkben a Sziget képviselője cáfolja a politikai párhuzamot.
- Céljuk az volt, hogy a fesztiválozók úgy érezzék, egy képzeletbeli országba érkeztek - mondta.
A lap helyi tudósítója szerint mégis számos magyar a rendszer paródiáját látja a plakátokban. Az ország Orbánisztánná vált: a kormány lenyúlja a magánnyugdíjakat, a polgárok tulajdonát. A Sziget-hirdetés humoros ugyan, de nem áll távol a valóságtól! – idézik Tamarát, aki marketingasszisztens.
A kormány az Index által ismertetett válaszlevelében azt írja: sajnálják, hogy a tudósítás szinte kizárólag egy "hamis és nevetséges, a fesztivál és Magyarország mostani vezetése közé vont analógiára koncentrál".
"Ez a tények elferdítése - írják -, ami nemcsak a lap hitelességét veszélyezteti, hanem a komoly újságírás elveivel is szembemegy".
A párizsi magyar intézet volt igazgatója népszerűsíti a fesztivált ma Franciaországban. Tavalyi szóróanyaguk lett idén az útlevélbe csomagolt programfüzet. Ahogy a Sziget, a Liberation is fontosnak tartja a toleranciát, a kisebbségek iránti nyitottságot. Derdák András szerint a magyar kormány eddig a Le Monde-ot árasztotta el leveleivel.
Az ATV.hu szerint híradójuknak a nemzetközi kommunikációért felelős államtitkár nem adott interjút. Miniszterelnökségi forrásuk azonban azt mondta: a Liberation úgy tett, mintha a magyarok többsége gondolná, hogy a Sziget hirdetések fricskát jelentenének a kormánynak, miközben ezt a Sziget szervezői cáfolták. Egyetlen névtelen forrás pedig nem többségi vélemény. Ennek ellenére nincs szó arról, hogy a kormány megsértődött volna – az általános gyakorlat, hogy a Magyarországról szóló helytelen információkra felhívják az azt közlők figyelmét.
Áprilisban a német köztévé egy, a negyedik alaptörvény-módosítást elrettentő példaként bemutató rajzfilmmel próbálta a német gyerekeket demokratikus értékekre tanítani. Akkor a Miniszterelnökség a külügyön, a német követségen keresztül tiltakozott. Kumin Ferenc, a kormány nemzetközi kommunikációért felelős helyettes államtitkára gusztustalan médiaterméknek nevezte az anyagot, aminek a tartalma "teljes mértékben hazug". A ZDF szóvivője akkor a gyerekhíradó kritizálását példátlannak nevezte.