Piszkos játszmák Budapesten

Nem azt teszik, amit mondanak, és nem azt mondják, amit gondolnak...
 
 

Piszkos játszmák Budapesten

Nem azt teszik, amit mondanak, és nem azt mondják, amit gondolnak...
 
 
 
 
 

Piszkos játszmák Budapesten

Nem azt teszik, amit mondanak, és nem azt mondják, amit gondolnak...

- Így működik a város – ekként magyarázhatta több mint egy évtizeddel ezelőtt Demszky Gábor, akkori SZDSZ-es főpolgármester Aba Botondnak, a BKV volt vezérigazgatójának, miért kell végrehajtania a törvényesség határát súroló utasításokat is.

Erről Aba a méregdrága Alstom-szerelvények korrupciógyanús beszerzését vizsgáló fővárosi bizottság előtt beszélt. Ilyen metrókocsik ütköztek össze és okoztak sérüléseket a hét elején a 2-es vonalon, a Pillangó utcai megálló szabadtéri sínjein. Ez a baleset, a kényszerű magyarázkodások, a 3-as metrón menetrendszerűen elfüstölő 30-40 éves szerelvények, a két és fél éve átadott, még ma is vadiújnak számító 4-es metrón történt közelmúltbeli leállás önkéntelenül is a Combino-villamosok 2006-os botrányát juttatták az eszünkbe. Amikor a balliberális városvezetés szintén aranyáron szerezte be a járműveket, amelyeknek a választási kampány idejére követelt beüzemelésekor csaknem leszakadt a Margit híd.

Ma természetesen minden egészen más. Már csak azért is, mert a főpolgármestert Tarlós Istvánnak hívják, akinek vezetésével a Fidesz–KDNP-kormány elmúlt hat évében kísérlet zajlott a súlyos Demszky–Hagyó-hagyaték eltakarítására. Nem is sikertelenül: a látható változásokra, az eltapsolt százmilliárdok legalább egy részének visszaszerzésére büszke is lehet a városvezetés.

Csakhogy azok a piszkos játékok, amelyek a színfalak mögött zajlanak, a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésének eseményei, a mindenkinek egyre kínosabbá váló metróvita, s még inkább a Kopaszi-gát mellé tervezett 120 méter magas felhőkarcoló felépíttetésének áterőltetése a különbségek elemzése helyett sokkal inkább a párhuzamos jelenségek felismerésére ösztönöz.

Annál is inkább, hiszen 2010 előtt egyszer már zajlott itt egy komoly magasház-vita, amely jelentős részben a volt főépítész, Schneller István lemondásához vezetett. A kétezres évek elején erőltették át az akkori szocialista és szabad demokrata többségű fővárosi közgyűlésen azt a döntést, hogy Budapest építészeti örökségét, amelynek pesti és budai belvárosi részei világörökségi védettségűek, megbontják. Már készen is álltak a tervek: a befektetőknek bagóért, viszont Csepel akkori szocialista vezetésének ölébe hullott mannaként csaknem 12 milliárd forintért eladott északi területekre „Kis-Manhattant” építettek volna. Ott ugyan nem lógtak volna bele a panorámába a tucatszám felhúzott felhőkarcolók, de a vita Budapest társadalmának erőteljes átalakításáról, az azóta megbukott „multikultiról” is szólt. A Fidesz egykor zászlóvivője volt annak, hogy meg kell akadályozni ezt az egész vircsaftot, most viszont a bizniszért feladja az elveit. A kilencvenes években a Fideszben volt egy mondás: azt teszik, amit mondanak, és azt mondják, amit gondolnak.

Sajnos ez ma már nem igaz, sőt az ellenkezője az. Olyannyira, hogy az a fideszes polgármester, aki fővárosi bizottsági elnökként „keresztbe feküdt” nem csak a városképrontó felhőkarcoló megépítésének és a mellé új lakossággal új városnegyedet létrehozó megalomániás elképzelésnek, a fővárosi közgyűlés toronyházról történt szavazásán már részt sem vett. A XVII. kerületi Riz Levente nem vállalhatta a véleményét, pedig azt nemzetközi világörökségi szakemberek, építészek sora támasztotta alá. Arról nem is beszélve, hogy a kiemelt állami beruházáshoz környezeti hatástanulmányt sem kértek. A becslések szerint több száz milliárdos beruházást szinte szó szerint a Fidesztől kapta meg a Fidesz-közeli vállalkozó, Garancsi István.

Orbán Viktor kormányfő jó ismerőse a fővárosi tanácskozás közben juttatta el világraszóló „ajánlatát” a sunnyogásért cserébe: csaknem 3,5 milliárd forintból megtervezteti a budai fonódó villamoshálózat meghosszabbítását, sőt kerékpárutakat, jelzőlámpás csomópontokat, biciklikölcsönző állomásokat épít. Igaz, azt a közgyűlésnek kiosztott „településrendezési szerződésbe” nem vették bele, hogy minden út Rómába fut. Azaz az összes nagylelkű közcélú fejlesztés éppen a beruházónak az érdeke, tehát, amit a köznek szán, valójában saját magának is építi.

A lényeget az MNO cikke szerint Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes mondta ki:

- Bejött egy módosítási igény. Egy modern városnak meg kell látnia és hallania a városfejlesztési igényeket. Ettől fejlődik a város.

Igen, elszólta magát, újra így működik itt minden, csak pepitában. Valójában a főváros szinte minden elemének újraosztási folyamata zajlik a szemünk előtt. Legyen szó itt a felújításra váró 3-as metró forrásainak visszatartásáról vagy éppen kiosztásáról a baráti vállalkozói köröknek, a szintén Fidesz-közeli vállalkozó kifizetésére kitalált szuperkórházról, vagy akár a kormánnyal is szembeszálló Tarlós Istvánt megrendszabályozandó, az Erzsébet tér „rekvirálásáról”.

Egyre nyilvánvalóbb: így többé nem fejlődhet és nem működhet Budapest. Vajon lesz-e olyan fideszes legény a (Kopaszi-)gáton, aki kimondja: elég volt?

 

Gyorsan szeretnél értesülni a veszport.hu híreiről? Csatlakozz hozzánk!

 
 

    Hozzászólás

    A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

    A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje.