Simor: Oda a nemzeti bank függetlensége

A kormány teljes szélességgel megy szembe az uniós normákkal, fittyet hány az Európai Központi Bank és a Magyar Nemzeti Bank véleményére, felszámolja a jegybank függetlenségét, amivel veszélybe sodorja az ország hitelességét, pénzügyi stabilitását. A törvénytervezetet az Index-nek adott interjúban szedi ízekre Simor András a jegybank elnöke.
 
 

Simor: Oda a nemzeti bank függetlensége

A kormány teljes szélességgel megy szembe az uniós normákkal, fittyet hány az Európai Központi Bank és a Magyar Nemzeti Bank véleményére, felszámolja a jegybank függetlenségét, amivel veszélybe sodorja az ország hitelességét, pénzügyi stabilitását. A törvénytervezetet az Index-nek adott interjúban szedi ízekre Simor András a jegybank elnöke.
 
 
 
 
 

Simor: Oda a nemzeti bank függetlensége

A kormány teljes szélességgel megy szembe az uniós normákkal, fittyet hány az Európai Központi Bank és a Magyar Nemzeti Bank véleményére, felszámolja a jegybank függetlenségét, amivel veszélybe sodorja az ország hitelességét, pénzügyi stabilitását. A törvénytervezetet az Index-nek adott interjúban szedi ízekre Simor András a jegybank elnöke.

A jegybanktörvény benyújtása napján kétharmados sarkalatos törvény módosításával a hatalom arról is döntött, hogy összevonja a jegybankot és a Pénzügyi Szervezetek Állami felügyeletét, amivel egyben alelnökké fokozza le a másfél év óta vehemensen támadott jelenlegi jegy-bankelnököt, Simor Andrást,

A nepszava.hu szerint ez újabb és most már totális hatalomátvétel az MNB-ben, a törvényből egyenesen következik a jelenlegi elnök és alelnökök funkcióinak, irányítási jogkörének kiüresítése, felszámolása. Az új szabályok szerint minden alapvető feladat vonatkozásában minden döntési jog a Monetáris Tanácsot (MT) illeti meg. Minden hatalmat a szovjeteknek - nekem ez jutott eszembe róla." - mondta egyebek mellett az Indexnek adott tegnapi interjúban Simor András a készülő jegybank-törvényről.

Az MNB és a PSZÁF összevonásának lehetőségéről szóló módosítást éppen akkor nyújtották be, amikor a jegybank törvény tervezetét. Simor szerint ez nem más, mint figyelem elterelés. " A figyelmet azonban csak pár óráig lehet elterelni, a történet nem változik: a beterjesztett jegybanktörvény-tervezet súlyosan sérti az MNB függetlenségét, az Európai Uniós jogot és hitelteleníti az ország pénzügyi stabilitásért felelős intézményt."

A jegybanktörvény hónapok óta készül, de a legfőbb érintettet hivatalosan, külön kérésre csak november 24-én tájékoztatták és kérték ki a véleményét. A november 30-i kormány ülésen Simor András felhívta a kabinet figyelmét arra, milyen súlyos gondokat okozhat a jegybanktörvény módosításának néhány pontja.

"De már az ülésen látszott, hogy a véleményünkből -egyes szakmai tartalmú észrevételeket és a monetáris tanács hatáskörének értelmezhetővé tételére vonatkozó egyes javaslatainkat nem tekintve, - semmit sem vesznek majd figyelembe. Sajnos, ezt tükrözi a parlamentnek benyújtott törvényjavaslat is." - állította az interjúban Simor.

A jegybank elnöke szerint a kormánynak nem szabadott volna elfogadni, a parlamentnek benyújtani a törvénytervezetet, s az országgyűlésnek nem szabadna elfogadnia az MNB függetlenségét sértő jogszabályt.

Ennek ugyanis az lehet a következménye, hogy súlyosan sérül az MNB szakmai hitelessége.

"A monetáris tanácsba (mt) ugyan bekerültek a kormányhoz lojális személyek, de a kamatpolitikában még sincs teljes szabadsága a testületnek, mert a testület egy szakmai stáb készítette előterjesztés alapján dönt. Ezekben a jelentésekben felrajzolják az inflációs pályát, amelynek egyik célja éppen az, hogy átláthatóak legyenek a kamatpolitikát meghatározó fő szempontok. A külső tagoknak sokkal nehezebb szembe menniük egy szakmai csapat által készített hiteles inflációs pályával, mert ehhez megfelelő szakértelemre, felkészültségre van szükség. A kormány számára egyszerűbb megoldás, ha olyan inflációs jelentés készül, amely akár szembe megy a valós folyamatokkal.

" Szerintem azért kell egy olyan alelnök, aki a stábot nyomás alatt tartva ennek megfelelő előkészítő anyagokat produkál. A Magyar Nemzeti Bank stábjának szakmai függetlensége, kompetenciája mindezidáig a jegybanki hitelesség meghatározó eleme volt" - mondta az Indexnek Simor András.

Simor András kérdésre válaszolva kifejtette: az, hogy a törvénytervezet szerint a jövőben a hegybank elnöke nem fejtheti ki véleményét a Költségvetési Tanács ülésein a költségvetési tervezetről, azzal a következménnyel jár, hogy a Költségvetési Tanácsban is "három mamelukvélemény találkozhat egymással."

A jegybank elnöke úgy vélte önmagában nem lenne baj, hogy visszaállítanák az MNB-ben az igazgatóságot, de ehhez az összes belső szabályzatot át kellene írni.

A törvény azonban nem ad sem átmeneti, sem felkészülési időt a szervezeti és a működési rend átalakításához. A jegybank elnök értetlenségének adott hangot, hogy ha varga Mihály korábban arról nyilatkozott, hogy ki kell egyezni a jegybankkal, akkor a törvénytervezetben miért szerepel az a passzus, hogy a miniszterelnök jelölhet egy alelnököt a kormánypártok pedig a parlament gazdasági bizottságában egy új monetáris-tanácstagot. ""Eleve nincs szükség ezekre a szereplőkre-a harmadik alelnök tisztsége azért szűnt meg 2007-ben, mert a feladatok ellátásához nem szükséges kettőnél több alelnök" - jegyezte meg Simor András.

 

Gyorsan szeretnél értesülni a veszport.hu híreiről? Csatlakozz hozzánk!

 
 

    Hozzászólás

    A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

    A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje.