Teljes csőd: ma reggel leállt a Malév - Frissítve!

Hét órakor jelentették be a budapesti Liszt Ferenc Repülőtéren, hogy a Malév járatait törölték - értesült az MTI egy utastól pénteken. Malév igazgatósága azt közölte, hogy a károk minimalizálása érdekében döntött így, azután, hogy partnereik "elvesztették bizalmukat és egyik napról a másikra elkezdték előre kérni az általuk nyújtott szolgáltatások kifizetését".
 
 

Teljes csőd: ma reggel leállt a Malév - Frissítve!

Hét órakor jelentették be a budapesti Liszt Ferenc Repülőtéren, hogy a Malév járatait törölték - értesült az MTI egy utastól pénteken. Malév igazgatósága azt közölte, hogy a károk minimalizálása érdekében döntött így, azután, hogy partnereik "elvesztették bizalmukat és egyik napról a másikra elkezdték előre kérni az általuk nyújtott szolgáltatások kifizetését".
 
 
 
 
 

Teljes csőd: ma reggel leállt a Malév - Frissítve!

Hét órakor jelentették be a budapesti Liszt Ferenc Repülőtéren, hogy a Malév járatait törölték - értesült az MTI egy utastól pénteken. Malév igazgatósága azt közölte, hogy a károk minimalizálása érdekében döntött így, azután, hogy partnereik "elvesztették bizalmukat és egyik napról a másikra elkezdték előre kérni az általuk nyújtott szolgáltatások kifizetését".

Továbbra is vizsgálja a fejlesztési tárca egy budapesti központú légitársaság megalakításának lehetőségét, és mindent megtesznek a tevékenység folytatásáért - közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) infrastruktúráért felelős államtitkára pénteken sajtótájékoztatón, Budapesten.

Völner Pál közlése szerint ez az új cég zöldmezős beruházásként jöhet létre, a Malévet várhatóan felszámolják - írja a nepszava.hu. Az Európai Bizottság elmarasztaló határozata nyomán 100 milliárdot kellett volna visszafizetnie a társaságnak, a cég jelenlegi adóssága mellett erre nem lett volna képes, és a hitelezők türelme is elfogyott - mondta az államtitkár.

A leállás melletti döntés a cég menedzsmentjének felelős magatartása volt - tette hozzá Völner Pál. Arról, hogy az állam beszáll-e egy új légitársaságba, az államtitkár azt mondta, hogy további tárgyalásoktól függ. Optimista forgatókönyvnek azt nevezte, ha magánbefektetők hoznák létre az új céget.

Több érdeklődő volt eddig is a Malév iránt, de a helyzet a cég leállásával megváltozott - hívta fel a figyelmet Völner Pál. Ebben a helyzetben a befektetési elképzeléseket is újra kell értékelniük az érdeklődőknek - mondta nevek említése nélkül. Az MTI kérdésére kifejtette: az új társaságnak kell hogy legyen gépe, a hatósági engedélyek kiadása pedig hónapokba telhet, de elsősorban nem ezen, hanem a piacon múlik, hogy mikorra állhat fel egy új cég.

A Budapest Airport privatizációs szerződését, az utasforgalom visszaesése esetén a költségvetést terhelő 450 milliárd forint kifizetését firtató kérdésre azt mondta: a versenytársak már most megkezdték a kapacitásbővítést.

Lehet, hogy nem is lesz utasforgalom-visszaesés - tette hozzá, megjegyezve, hogy ellenkező esetben tárgyalnak a Budapest Airporttal. Jelezte azt is, hogy a tárca álláspontja eltérhet a BA-étól. Emlékeztetett: a kormány 2 milliárd forintot különített el a következő napokra repülőjegyekkel rendelkezők megsegítésére.

A minisztériumban válságstáb működik, felvették a konzulátusokkal is a kapcsolatot. A légitársaság menedzsmentje és a rendkívüli vagyonfelügyelő munkájának közvetlen, operatív szintű támogatására a tárca Schváb Zoltán közlekedési helyettes államtitkárt jelölte ki az NGM esti közleménye szerint.

A rendkívüli vagyonfelügyelő minden kifizetést jóváhagy, ami az utasokkal kapcsolatos, és a dolgozók januári bérét is elkülönítették. Felmérték a következő hónap jegyfoglalásait és összegzik a jegyárak visszatérítésének lehetőségeit - összegezte az intézkedéseket Völner Pál.

Jobb helyzetben vannak azok, akik később utaznának, az ő jegyük ára ugyanis még nem került a légitársasághoz. Elindult a kárfelmérés, a légitársaság átvilágítása - fűzte hozzá. Ismertetése szerint az elmúlt időszakban 26 milliárd forint állami pénzt kapott a 100 milliárdos árbevételű társaság.

A Malév-cégcsoportban mintegy 2.600-zan dolgoznak, a munkavállalók fele az anyacégnél. A társaság helyzetéért Völner Pál elsősorban az elhibázott privatizációt, az "orosz privatizációs kalandot" okolta. A cég államosítása később olyan feltételek mellett történt, amely gátja volt a további privatizációnak - mondta.

Szakértő: a leállás előtt már koncepció kellett volna egy új légitársaságról

Sajnálatos, hogy a Malév leállása előtt nem született meg egy új nemzeti légitársaság létrehozásának koncepciója, ezt már három, vagy hat hónappal ezelőtt meg kellett volna tenni - mondta el Déri Tamás, a Tensi Csoport egyik tulajdonosa, idegenforgalmi és légiközlekedési szakértő az MTI kérdésére pénteken.

Déri Tamás, aki a Malév vezérigazgatója volt a 90-es évek első felében, kifejezte bánatát amiatt, hogy a jól kiképzett humán erőforrás és az elmúlt több mint 60 év szakmakultúrája elvész. Azért szükséges egy magyar nemzeti légitársaság - hangsúlyozta -, mert ha ilyen nincs, a magyar piacon lévő légitársaságok bármikor, bármilyen okból kivonulhatnak, ami hatalmas nemzetgazdasági veszteséget okozhat. Miközben a nemzeti fuvarozó olyan útvonalakra is repül, amely Magyarország érdekeit szolgálja, de esetleg 500 millió forint veszteséget jelenthetne, ugyanakkor nemzetgazdasági szinten 5-10 milliárd forint bevételt hozhat. Ezért van szükség az összefogásra - hangsúlyozta a szakértő.

Déri Tamás hiányolja a tevékenység megszüntetésének felkészülési tervét. Szerinte átmenetet kellett volna teremteni a működő Malév és az új légitársaság létrehozása között, mert így átkerülhettek volna a jogok és a szakmai tudás is. Így viszont elveszhet a Malév piaca és a jogok, többek között a repülőtéri résidők, azaz a leszállásra és felszállásra megjelölt időpontok.

A magyar légitársaság egyik érteke, Déri Tamás megfogalmazása szerint "fő erőssége" az volt, hogy forgalmának több mint 60 százaléka átmenő, így a visszatérő utasok többletbevételt hozhatnak a magyar gazdaságnak.

A szakértő szerint egy új nemzeti légitársaság létrehozásához vállalkozási kedv és - többek között - az állami szervek, a turizmus és mások támogatására lenne szükség. Az új légitársaságot a jelenlegi helyzetben kisebb flottával kellene létrehozni és fokozatosan bővíteni a gazdaságos üzemelési méretig. Ugyanakkor a flottába hosszú távú járatokat is be kellene építeni, például olyat, amely Japánba repül, mert ezen a jegyárak jóval magasabbak lehetnek, mint az európai útvonalakon.

Mivel nulláról kell indulni, az engedélyek, a kereskedési rendszer felállítása miatt minimum három, de akár hat hónap is szükség lehet egy új légi fuvarozó létrehozására, de nagyon nehéz lesz a piacokat visszaszerezni. Ebben az esetben a legnagyobb kockázat az a veszteség, hogy sajnos a "semmiből" kell megalakítani a légitársaságot.

Az új magyar nemzeti légitársaság megalakításához össze lehetne fogni a közép-kelet-európai térség kisebb légitársaságaival - magyarázta Déri Tamás, a Tensi Csoport résztulajdonos elnöke. Hozzáfűzte: az érdekek ugyanis közösek.

A repülési jogokat illetően Déri Tamás elmondta, hogy az Európai Unión kívül államközi egyezmények szabályozzák a repülési jogokat, bár 2012 szeptemberétől gyakorlatilag liberalizált lesz a piac, így ezek megszűnnek.

A Malév csődje szociális válsággal fenyeget, egy kisvárosnyi ember veszítheti el a megélhetését a tél közepén - áll a Magyar Polgári Légiközlekedési Szövetség (MAPLESZ) közleményében, amelyet pénteken juttatott el a szakszervezeti szövetség az MTI-nek.

A szövetség szerint eljött az idő, amikor a tulajdonos magyar állam képviselőinek kell megnyugtató megoldást találniuk a helyzetre. A MAPLESZ közleménye rögzíti: a Malév összesen 2600 főnek ad munkát. A repülőtéren dolgozó szakembergárda sorsáról egyelőre nincs hivatalos információ, értesülések szerint a jövő héten jelentik be a csoportos létszámleépítéseket.

Azonban jóval több, mint 2600 család megélhetése került hirtelen veszélybe. A mostani helyzet még akkor is egy kisvárosnyi ember megélhetését veszélyezteti, ha nem kerül sor a legrosszabbra, az 1-es terminál bezárására - véli a szakszervezeti szövetség. Egyes cégeknél a szakszervezetek értesülései szerint már hetekkel korábban felkészültek a kényszerszabadságolásokra, és komoly elbocsátási hullám is következhet.

Eljött az idő, amikor a tulajdonos magyar állam képviselőinek kell megnyugtató megoldást találniuk. Nemcsak a fenyegető szociális krízis diktálja ezt: a repülőtéri szakembergárda egyben tartása elengedhetetlen volna egy új, tiszta lappal induló magyarországi központú légitársaság beindításához is - olvasható a MAPLESZ közleményében.

Az Orangeways menetrendszerinti buszjáratain öt napon keresztül ingyen utaztatja - a szabad jegyek függvényében - azokat az érvényes Malév-jeggyel rendelkező utasokat, akik a légitársaság leállása miatt nem tudtak eljutni úti céljuk helyszínére.

Kovács Miklós, a busztársaság vezérigazgatója az MTI-nek elmondta, hogy a járatok Bécs, Pozsony, Prága, Berlin, Krakkó, Kolozsvár, Marosvásárhely és Csíkszereda célállomásokat érintik.

Péntek reggel hat órakor szüntette be működését a Malév, törölve valamennyi járatát. A Malév vezetősége, bár felkészült a cég esetleges leállására, mégis hirtelen vészhelyzetnek nevezte, hogy a tel-avivi reptéren már nem szolgálták ki a Malév-gépet, így a rendkívüli igazgatósági ülésen az azonnali leállás mellett döntöttek. Csoportos létszámleépítés lesz a cégnél, a leányvállalatok azonban tovább üzemelnek.

Előzmények:

A Magyar Bankszövetség alelnöke szerint először a Malévhez kell elmenniük azoknak a pórul járt utasoknak, akik bankkártyával már megvették a repülőjegyüket, de nem tudtak elutazni a légitársaság leállása miatt.

Gyuris Dániel az MTI-nek elmondta: az utasok a Malévnél kapnak majd részletes tájékoztatást arról, milyen ügymenet szerint kaphatják vissza a pénzüket az igénybe nem vett jegyükért.

A Visa International a magyarországi pr-cégén keresztül az MTI-t ugyanakkor arról tájékoztatta, hogy "azok az utasok, akik Visa betéti vagy hitelkártyával vásárolták repülőjegyüket, a kártyakibocsátó bankhoz fordulhatnak pénz-visszatérítési kérelmükkel a szolgáltatás nem teljesítésére hivatkozva".

Gauder Milán, a MasterCard ügyvezető igazgatója az origónak elmondta: az utasnak a saját bankjába kell bemennie, és ott az utazás dokumentumaival igazolnia, hogy bankkártyával vásárolt repülőjegyet, ez alapján kérheti vissza a jegy árát. A bankban elbírálják a kérését, és ha minden igazolható, akkor az utasnak visszafizetik a pénzt.

Csak trükk?

A magyar állam, mint a Malév Zrt. csaknem 100 százalékos tulajdonosa nem a jó gazda gondosságával járt el a nemzeti légitársasággal szemben - vélik többen. Amikor a folyamatos tőkeinjekciók miatt az Unió bírság megfizetésére kötelezte a társaságot, nem kezdődtek meg érdemi tárgyalások a jövőt illetően. A magyar állam most a csődvédelem meghirdetése után úgy jár el, mint akármely kis- vagy középvállalkozás. Hagyta a cégét bedőlni, a benne lévő adósságokkal együtt, és a felszámoló bíróra, illetve biztosra hagyja, hogy a hitelezőkkel tárgyaljon.

Vagyis úgy viselkednek, amelyet minden alkalommal a kormányzati vezetők elítélnek.

Ezt követően - a nemzeti jelleg megőrzése mellett - egy új társaságot alapítanak majd. Tévedés azt hinni, hogy ebben nem engedélyez majd többségi állami tulajdont az Unió. A működés feltétele az lesz, hogy olyan - elmaradottnak számító - desztinációkat repüljenek a jövendő magyar repülőgépek, amelyek felzárkóztatása uniós érdek.

Az LMP szerint pénteken átverték a Malév utasait, így több ezren joggal teszik fel a kérdést, hová tűnt a járatuk, illetve a történtekről miért nem mond semmit a légitársaságért felelős miniszter, Németh Lászlóné.

Vágó Gábor, az ellenzéki párt országgyűlési képviselője pénteken, Budapesten tartott sajtótájékoztatóján hangsúlyozta: a magyar légitársaság csődje bebizonyította, hogy nem csak az MSZP, hanem a Fidesz is rossz gazdája az állami vagyonnak, és nem képes működtetni a céget.

Kiemelte továbbá, az ugyan ma nyilvánvalóvá vált, hogy a Malév jelenlegi formájában működésképtelen, de az LMP szerint egy nemzeti légitársaságra ettől függetlenül is szükség van.

A Malév leállásával a cég áruszállító üzletága is megszűnt - mondta el Hardy Mihály, a Budapest Airport kommunikációs igazgatója pénteken az MTI-nek. Pénteken 51 járatot töröltek. A Malév áruszállító üzletága 2010-ben 565,4 millió forint nyereséget ért el.

Az áruszállítási tevékenységet nem külön leányvállalat végzi a Malévnál. A pénteki Malév-leállás miatt a Budapest Airport kárát számszerűsíteni még korainak tartotta Hardy Mihály.

A Malév felvette a kapcsolatot más légitársaságokkal a pénteki mintegy 7.7000 utas elszállítása érdekében. Az igazgatóság elnöke hajnalban kapta a vészjelzést arról, hogy a Tel Aviv-i járat már nem tudott visszaindulni, ekkor hívták össze az igazgatósági ülést és döntöttek a leállásról. Ez azonban nem vonatkozik a leánycégekre, azok tovább üzemelnek - mondta a péntek reggeli sajtótájékoztatón Limburger Lóránt, a Malév vezérigazgatója. Hozzátette, hogy a gépek egy kivételével Budapesten vannak.

Berényi János az igazgatóság elnöke pedig arról számolt be, hogy a Tel Aviv-i gépet nem akarták kiszolgálni, csak tetemes összeg fejében. Ha ezt a cég kifizeti precedenst teremtett volna, erre pedig a cégnek nincs megfelelő likviditása - tette hozzá.

Akik pénteken, vagy a következő három napban utaztak volna, forduljanak az ügyfélszolgálathoz - javasolta Berényi János, a Malév igazgatóságának elnöke. Azok, akik a következő hónapokra vásároltak jegyet, pedig a Malévhez nyújthatják be igényeiket, ennek sorsa később dőlhet el.

Berényi János pénteken sajtótájékoztatón hozzátette, a lízingcéggel tárgyalásokat kezdenek, és visszaadják a gépeket rövid határidőn belül. Külföldön 3.726-n vannak a pénteken utazók közül, Budapesten pedig több mint 3.470-n "ragadtak". A mai járat Helsinkiből érkezett utoljára

A Malév vezetősége, bár felkészült a cég esetleges leállására, mégis hirtelen vészhelyzetnek nevezte, hogy a tel-avivi reptéren már nem szolgálták ki a Malév-gépet, így a rendkívüli igazgatósági ülésen az azonnali leállás mellett döntöttek. Csoportos létszámleépítés lesz a cégnél, a leányvállalatok azonban tovább üzemelnek.

Berényi János, a Malév igazgatóságának elnöke, és Limburger Lóránt megbízott vezérigazgató a cég mellé kirendelt rendkívüli vagyonfelügyelőkkel közösen tartott pénteki sajtótájékoztatóján beszámolt arról, hogy összesen 7.200 pénteki utast érint a leállás. Több mint 3.700-zan várakoznak külföldön és 3.500-zan Budapesten. A Malév felvette már a kapcsolatot más légitársaságokkal, hogy segítséget nyújtson az utasok elszállításában. Tárgyalnak a repülőgépek lízingcégével, és a lehető legrövidebb időn belül visszaadják azokat.

Az igazgatóság elnöke hajnalban kapta a vészjelzést arról, hogy a Tel Aviv-i járat már nem tudott visszaindulni, ekkor hívták össze az igazgatósági ülést és döntöttek a leállásról. Ez azonban nem vonatkozik a leánycégekre, azok tovább üzemelnek. A gépek egy kivételével Budapesten vannak.

Berényi János arról számolt be, hogy a Tel Aviv-i gépet nem akarták kiszolgálni, csak tetemes összeg fejében. Ha ezt a cég kifizeti precedenst teremtett volna, erre pedig nincs megfelelő likviditása - tette hozzá.

A légitársaság utasait az ügyfélszolgálaton Magyarországról: 06-40-21-21-21, külföldről: +361-802-11-11 számon hívhatják. Azok, akik külföldről szeretnének hazajutni, más légitársaságnál kell hogy jegyet vásároljanak, hivatkozva a Malév leállására, a számlát pedig a Malévhoz kell benyújtani. Limburger Lóránt szerint ilyen helyzetekben a légitársaságok kedvezményes áron kínálják a jegyeket. Azoknak is a Malévhez kell fordulniuk, akiknek a következő hónapokra van jegyük, de ezek sorsa egyelőre bizonytalan. A bankkártyával vásárolt jegyek tulajdonosainak a bankhoz kell fordulniuk. Arra a kérdésre, hogy miért lehetett még csütörtökön délután is Malév jegyet vásárolni azt válaszolta: felelősen jártak el, "addig amíg van remény a működésre el kell adni a jegyeket, a helyzet azonban éjszaka változott jelentősen.

A Malév rendkívüli vagyonfelügyelője hamarosan bejelenti a csoportos létszámleépítést, csak az operatív működéshez szükséges létszámot tartják meg, a többieket elbocsátják, a létszám azonban ma még nem ismert. Az elbocsátás nem érinti a leánycégeket.

A vállalat munkavállalói a januári béreket megkapják.

A Népszava úgy értesült, hogy a Malév repülési engedélyeket kért Írországból, ami azt jelenti, hogy nagyon rövid időn belül megkezdődik a lízingelt repülőgépek visszaadása. Hozzáértők szerint ez is azt bizonyítja, hogy megtervezett volt a Malév bedöntése.

A szocialista kormányok ideje alatt a Malév egyetlen percre sem állt le, a Fidesz-kormány másfél éves semmittevésének viszont itt az eredménye - kommentálta az MSZP a nemzeti légitársaság pénteki leállásának hírét az MTI-hez eljuttatott közleményében.

Mint írják, most, hogy a nemzeti légitársaság ténylegesen is csődöt mondott, Orbán Viktor miniszterelnök is elérkezettnek látta az időt, hogy megszólaljon, és megint hadi helyzetről, illetve a múlt csontvázszerűen kormányára nehezedő terheiről beszélt.

Pedig az ország miniszterelnökétől elvárható lett volna, hogy a sztenderd kormányzati kommunikáció "légből kapott" lózungjainak felmondása helyett - az akut helyzetre való tekintettel - felelősségről és feladatokról beszéljen - értékeli az ellenzéki párt, amely szerint a kormányfőnek szólnia kellett volna például arról, hogy "már a légitársaság visszaállamosítása is az - akkor még ellenzékben lévő - Fidesz tudtával és beleegyezésével történt, a 2010-es kormányra kerülése óta pedig egyetlen érdemi kormányzati lépés sem történt a Malév közép- és hosszú távú fenntarthatóságának megteremtése érdekében".

A Budapest Airport péntek reggel öt órakor kapott tájékoztatást a Malévtől, hogy nem indulnak a légitársaság járatai - közölte Hardy Mihály szóvivő az MTI-vel.

A Liszt Ferenc repteret üzemeltető Budapest Airport szóvivője elmondta, hogy a péntek erős nap a reptéren, a délután folyamán indul több járat.

Nyugodtan várakoznak az utasok a Liszt Ferenc Repülőtéren - tapasztalta a helyszínen az MTI tudósítója péntek reggel.

Az utasok a Malév jegyeladó pultjánál állnak sorban információért. A hangulat nyugodt, mindazonáltal erős a rendőri készültség. A terminálon belül és az épület előtt is sok rendőrt látni.

Hangosbemondón angolul és magyarul többször is bemondták, hogy a Malév törölte járatait és a jegyeket a vásárlás helyszínén visszaváltják.

Az Index úgy tudja, hogy ma reggel egy 30 millió eurós (8,7-8,8 milliárd forintos) biztosítékot kellett volna kifizetni, erre már nem volt pénz.

Orbán Viktor a MR1-Kossuth Rádió 180 perc című műsorában pénteken azt mondta, hogy két Malév-gép maradt a határokon kívül: egy Tel-Avivban, egy pedig Írországban. A többi repülőgép Magyarországon van. A miniszterelnök kijelentette: nem lehetetlen a légitársaság újraindulása.

"Ha meg tudunk szabadulni a csontvázszerűen megörökölt terheitől a múltnak, akkor lehet még magyar nemzeti légitársaság" - mondta. Orbán Viktor hangsúlyozta, hogy kellene is nemzeti légitársaság, de az európai gazdasági válság miatt nem tolonganak a befektetők az európai repülési piacon.

Azonban ha van olyan befektető, aki a saját pénzét is kockáztatva megpróbál nyereségesen, de legalábbis nem veszteségesen működtetni egy nemzeti légitársaságot, akkor létrehoznak egy ilyen új céget - jelezte.

A kormányfő a Malév-leállással kapcsolatban azt mondta: a "ménkű" akkor csapott be, amikor az EU úgy döntött, hogy a magyar kormány nem adhat további pénzügyi juttatást a Malévnak.

Az MTI egy repülőtéren tartózkodó másik utastól megtudta: az utasok sorszámot kapnak, majd a pultnál tájékoztatják őket arról, hogy át tudják-e irányítani egy másik járatra valamint igazolást kapnak arról, hogy érvényes jegyük van.

Közleményében a Malév azt ígérte, hogy más járatokra történő átfoglalással, vagy más közlekedési módok igénybe vételének biztosításával a jegyek tulajdonosainak segítséget nyújt célállomásra való eljutásához.

A repülőgépére váró utas elmondta: hét óráig azt a tájékoztatást kapták a várakozó emberek, hogy késnek a légitársaság járatai.

Az utasokkal közölték, hogy két pultnál kaphatnak további információt. A 2B terminál nagyjából tele van, ilyenkor sok járat indulna, az utasok nyugodtak. A Bud.hu oldal szerint ma 64 Malév-járat indulna.

A Malév közleménye szerint az Igazgatóság döntése alapján a kár minimalizálása érdekében elrendeli a magyar nemzeti légitársaság üzemszerű működésének beszüntetését. Ennek értelmében február 3-án 06:00 órától, 66 évnyi csaknem folyamatos működés után, nem szállnak fel Malév repülőgépek - írják.

"Sajnos bekövetkezett az, amitől a legjobban tartottunk, és aminek elkerüléséért mindent megtettünk. Bár az utóbbi napokig még volt remény az üzemeltetés folytatására, és az utasok bizalma töretlen volt, de az utóbbi napokban megjelent információk hatására a szolgáltató partnerek elvesztették bizalmukat, és egyik napról a másikra elkezdték előre kérni az általuk nyújtott szolgáltatások kifizetését. Ez olyan mértékben gyorsította fel a pénzkiáramlást, hogy mára már tarthatatlanná vált a légitársaság helyzete. Ismert az is, hogy a tulajdonos a legjobb szándéka ellenére az EU elmarasztaló határozatát követően nem tud további anyagi forrást biztosítani a működéshez. Mindezeket figyelembe véve az Igazgatóság úgy döntött, hogy elrendeli a magyar nemzeti légitársaság üzemszerű működésének beszüntetését. Valamennyi utasunktól elnézést kérünk." - jelentette be Limburger Lóránt vezérigazgató.

A légitársaság utasait az ügyfélszolgálati munkatársak (az alábbi telefonszámon: Magyarországról: 06-40-21-21-21, Külföldről: +36-802-11-11) tájékoztatják arról, hogyan utazhatnak el célállomásukra, illetve milyen lehetőségeik vannak a kártalanításra.

Mi lesz az utasokkal?

A január 31-én hatályba lépett kormányrendelet szerint segítségnyújtás azon utasok számára biztosítható, akik érvényes menetjegyüket a Malév Zrt. leállási napját megelőzően vásárolták meg és akiknek a Malév-járatra szóló menetjegye a leállás napján vagy az azt követő három naptári napon belül biztosít jogot az utazásra. Továbbá azoknak, akik a Malév leállásának napján vagy azt megelőzően a célállomásra már elutaztak és a visszaútra érvényes Malév-járatokra szóló menetjeggyel rendelkeznek nem későbbi időpontra 2012. február 29-nél. A jogosultak célállomásra való eljutásában a Malév segítséget nyújt a meglévő menetjegyek más járatokra történő átfoglalásával, vagy más közlekedési módok igénybe vételének biztosításával - írja a Malév.

Mi változott tegnap óta?

Hétfőn reggel a Malévot egy kormányrendelet stratégiailag kiemelt jelentőségű vállalatnak minősítette. A csődtörvény tavalyi módosítása szerint ez azt jelentette, hogy csődvédelem alá vonták a céget - a hitelezők nem kezdeményezhetnek ellene csődeljárást -, illetve biztosították, hogy egy csőd- vagy felszámolási eljárásban a vagyongondnok vagy felszámolója állami cég legyen.

Tegnaptól pedig rendkívüli vagyonfelügyelőt neveztek ki a Malév Légiközlekedési Zrt.-hez. Az állami Hitelintézeti Felszámoló Nonprofit Kft. kapta meg a feladatot. A nemzeti légitársaság likviditási tervének mára kell elkészülnie, s azt már a tegnap kinevezett rendkívüli vagyonfelügyelő, Fábián Balázs hagyja jóvá.

Ez még nem felszámolás - hangsúlyozta tegnapi sajtótájékoztatóján a felügyelő biztos Fábián Balázs. A nonprofit kft. ügyvezető igazgatója közölte: megbízatása a társaság pénzügyi helyzetének rendezéséig, illetve legrosszabb esetben a felszámolás megindításáig tart. Elmondta, hogy a Malév anyagi helyzete azt követően rendült meg, hogy az unió a tiltott állami támogatás nyújtása miatt annak visszafizetésére kötelezte a légitársaságot.

Fábián megbízásával egyidőben a stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetnek minősülő gazdálkodó szervezetnél moratórium is életbe lépett, vagyis a cég bevételeit, kifizetéseit a vagyonfelügyelő ellenőrizheti, illetve a hitelezők nem érvényesíthetik a Malévval szembeni követeléseiket, nem mondhatják fel az élő szerződéseiket. A biztos kérdésre válaszolva elismerte, a külföldi szolgáltatókkal, repülőterekkel egyeztetni kell, hiszen a magyar kormány rendeleteinek joghatósága csak az ország határain belül kérhetők számon.

Berényi János, a Malév Zrt. igazgatóságának elnöke meg is jegyezte, a társasággal kapcsolatos rossz hírek miatt, eltérve az általános gyakorlattól, előre kérhetik a számla kiegyenlítését, ami tovább rontja a vállalat anyagi helyzetét. A rendkívüli vagyonfelügyelő elsősorban a pénzügyi területért felel, munkájához szakértőket is alkalmazhat. Megbízatása a cég likviditásának alakulásától a végső esetben a felszámolás elrendeléséig tart és a moratórium is a felügyelet időszakára érvényes.

Miközben kedden a cég elnöke még jóhiszeműen jegyvásárlásra buzdított, a kormány már arról döntött, hogy 2 milliárd forintot különít el arra az esetre, ha a Malév mégis leáll. Több fogyasztóvédelmi szervezet is kifogásolta, hogy a kormányrendelet az utasoknak csak egy szűk körét érinti. Szerintük erre utal, hogy csak azok az utasok számíthatnak segítségre, akik érvényes menetjegyüket a Malév leállását megelőzően vették, és a légitársaság leállásának napján, vagy az azt követő három naptári napon belül jogosultak az utazásra, hogy elrepülhessenek a célállomásra, illetve hazatérhessenek.

A Népszava kérdésére Berényi János kifejtette, "a nemzetközi légügyi szövetségnél, az IATA-nál lévő biztosíték lefed egy bizonyos kört, a IATA-ügynökök kártérítik az utasokat járattörlés esetén. Aki hitelkártyával vásárolt jegyet, annak a bank téríti meg, az utazási irodáknál csomagban vásárolt jegyek vételárát pedig az iroda. Lesznek olyanok, akik kimaradnak a körből, ők jogi úton perelhetik vissza a jegy árát."

Horváth Péter, a Magyar Biztosítók Szövetségének utasbiztosítási bizottságának vezetője elmondta, sajnos a csőd vis major esetnek minősül, ezért az utasbiztosítás sem érvényes rá. Csak azok számíthatnak arra, hogy visszakaphatják a jegyük árát, akik külön kötöttek csődbiztosítást is. Erre természetesen a Malév esetében ma már nincsen lehetőség. Sokan azt hiszik, a storno biztosítás fedezi a csődre is a kártalanítást, de ez sem igaz, mert csak arra az esetre szól, ha valaki lemondja az utat. A szakember szerint egy, esetleg a Malév helyén alakuló új cég természetesen ugyancsak nem vállalja át az utasok kártalanítását.

 

Gyorsan szeretnél értesülni a veszport.hu híreiről? Csatlakozz hozzánk!

 
 

    Hozzászólás

    A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

    A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje.