Több különszintű csomópont lesz a veszprémi körgyűrűn
Az MSZP országgyűlési képviselője sajtótájékoztatóján hangsúlyozta, a 8-as út a keleti-nyugati kapcsolatok szempontjából a legfontosabb útvonal, a megye számára pedig gazdasági és turisztikai érdekeket nézve is kiemelkedő fontosságú.
Emlékeztetett, 2007 körül esély és remény is nyílt arra, hogy 2013-14-re befejeződik a legfontosabb szakaszok korszerűsítése, hiszen elkészültek a tanulmányok, kivitelezési tervek, megkezdődött az engedélyeztetés és megvalósult a felújítás néhány fontos szakaszon (Székesfehérvár-Várpalota útszakasz felújítása, a Márkót elkerülő útszakasz megépítése, a 71-es elkerülő út, valamint a 8-as és a 72-es csomópontja).
A kormány azonban 2011-ben elfogadott határozata alapján úgy tűnt, újra kitolódik a fejlesztés. Éppen ezért tett fel kérdést a Parlamentben a 8-as út kapcsán. Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára válaszában kifejtette, a 8-as út 2x2 sávossá bővítését és a Várpalotát elkerülő szakasz megépítését az új Széchenyi-terv is tartalmazza.
Emellett kiderült az is, a Székesfehérvár-Ajka közötti beruházás esetén az előkészítési, tervezési feladatokra megvan a forrás, ahogyan az uniós forrású támogatási szerződések is rendelkezésre állnak.
A Várpalota és Veszprém közötti szakaszon fejlesztés tartalmazza a 2x2 sávosként, fizikai elválasztással megvalósuló részt, melyen burkolat-megerősítés és különszintű csomópontokat alakítanak ki. Utóbbiak közül a hajmáskérit 2013-ban kezdik építeni.
A válaszból az is kiderült, a veszprémi körgyűrűn átalakul a Budapest úti csomópontot, illetve külön szintűvé fejlesztik az almádi, füredi, tapolcai és csatári csomópontokat. A projekt része a veszprémi körgyűrű kétszer két sávra bővítése is, amelynek építési munkái 2014-ig várhatóan befejeződnek.
A várpalotai 8 kilométeres 2x2 sávos elkerülő kivitelezése 2013-2014-ben történik meg, ugyanekkor kezdődik meg a Veszprém-Ajka közötti szakasz előkészítő fázisa is. Az M8-as autóút Körmend-országhatár közötti szakasza pedig az ausztriai csatlakozás érdekében várhatóan 2016-ig valósul meg.
Pál Béla hangsúlyozta, az MSZP fontosnak tartja a 8-as út mielőbbi korszerűsítését, ennek érdekében együttműködnek a jövőben is a megye más képviselőivel, önkormányzataival, a kamaráival.
A képviselői sajtótájékoztatóján beszélt egy másik interpellációjáról is, mely a vállalkozóként tevékenykedő rokkantakat érintette.
Emellett Pál Béla szólt arról is, a Parlament kedden kezdte meg a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló törvény módosításának általános vitáját, mely azt célozza, hogy a jövőben a fogyatékossági támogatásra jogosultak körét kiterjesztésszék azokra a kromoszóma rendellenességekben szenvedőkre, akiknek az állapota súlyosnak vagy középsúlyosnak minősíthető, állapota tartósan vagy véglegesen fennáll, továbbá önálló életvitelre nem képes vagy mások állandó segítségére szorul.
A törvény-módosítás elfogadását az MSZP támogatja, a vitában Pál Béla felhívta a figyelmet, hogy amennyiben lehetséges, emelkedjen a fogyatékossági támogatás összege, jelenleg ugyanis bizonyos esetekben mindössze a nyugdíjminimum (28 500 forint) 65 százalékára, más esetekben annak 80 százalékára jogosultak a támogatottak. A nyugdíjminimum viszont 2008 óta nem emelkedett,
Emellett kérte a támogató szolgálatok kiemelt kormányzati segítését, illetve emlékeztetett a Mozgássérültek Országos Szövetsége többek között az ombudsmanhoz, az Alkotmánybírósághoz, a strasbourgi Emberi Jogok Bíróságához, valamint a kormányhoz eljuttatott beadványára, amelyben 16 pontban fogalmazták meg azokat a területeket, amellyel rosszul jártak a jogszabályváltozás miatt a rokkantsági nyugdíjasból, rokkantsági, illetve rehabilitációs ellátottá átminősített emberek.
Válaszában Halász János államtitkár úr megköszönte javaslataimat és arról biztosított, hogy a kormány megvizsgálja a megoldás lehetőségeit.