Tisztelgés az ejtőernyős emlékműnél

A katonai hagyományok szerint április elején katonák és civilek emlékeznek meg a Jutaspusztán felállított ejtőernyős emlékmű előtt, azokról a katonákról, akik 80 éve egy háborús bevetésre történő felszállás során szenvedtek hősi halált.
 
 

Tisztelgés az ejtőernyős emlékműnél

A katonai hagyományok szerint április elején katonák és civilek emlékeznek meg a Jutaspusztán felállított ejtőernyős emlékmű előtt, azokról a katonákról, akik 80 éve egy háborús bevetésre történő felszállás során szenvedtek hősi halált.
 
 
 
 
 

Tisztelgés az ejtőernyős emlékműnél

A katonai hagyományok szerint április elején katonák és civilek emlékeznek meg a Jutaspusztán felállított ejtőernyős emlékmű előtt, azokról a katonákról, akik 80 éve egy háborús bevetésre történő felszállás során szenvedtek hősi halált.

Az esemény 80. évfordulóján MATASZ Veszprém Megyei Egyesülete felkérésére Balassa Endre alelnök és Balassa Dávid keresték fel az emlékművet és helyezték el a tartalékos katonák koszorúját.

Hogy mi történt nyolc évtizeddel ezelőtt, azt a Soós Lajos nyá. alezredes, a Veterán Repülők és Ejtőernyősök Veszprém Megyei Egyesülete elnökének 2017-es beszédéből idézzük:

Az 1941. április 6-án meginduló német - jugoszláv háborúba Magyarország is beavatkozott - Jugoszlávia április 10-i széthullása és a trianoni békediktátum során Jugoszláviához csatolt magyar lakosság védelmére hivatkozva. A magyar támadás kezdetének másnapján - április 12-én délután - történt a legismertebb repülőkatasztrófa a Veszprém melletti jutaspusztai repülőtéren.

1941. április 12-én 14 órakor a Magyar 3. Hadtest alakulatai támadást indítottak a Duna – Tisza által határolt Jugoszláv területeken, a baranyai háromszög, valamint a muraközi területek elfoglalásáért. A hadművelet során az 1. Magyar Ejtőernyős zászlóalj bevetésével is számoltak. A terv az volt, hogy Bácskában a Ferencz József csatorna egy fontos átkelőjét, a Szent Tamás hidat az ejtőernyősök 140 fős csoportja egy meglepetésszerű támadással elfoglalja és azt a saját csapatok beérkezéséig felügyeli.

Az esőzések miatt a füves pápai repülőtér talaja felázott, így a csapatszállító repülőgépek csak terhelés nélkül tudtak volna felszállást végrehajtani. Ezért az ott állomásozó öt repülőgépet még aznap átirányították a Veszprém melletti jutaspusztai repülőtérre, mivel ennek a felszálló pályája szilárd burkolatú volt.

1941. április 12-én a magyar légierő Savoia-Marchetti SM -75 típusú szállító repülőgépe a tervezett bevetés körzetében felderítést hajtott végre. A pilóta jelentése szerint a hídon a jugoszláv hadsereg jelentős katonai mozgása volt tapasztalható. Ezért a magyar hadvezetés úgy döntött, hogy a híd ellen megindítják a tervezett akciót.

A pilóták 16 óra 45 perckor beindították a motorokat. Az első gép Bertalan Árpád őrnaggyal hamarosan meg is kezdte a felszállást és a hangárok vonalában felemelkedett. Közben a második gép a végrehajtó startvonalon, a harmadik gurulásban volt, az utolsó az állóhelyéről éppen elindult. Ekkor a vezérgép hirtelen meredeken emelkedni kezdett, majd elveszítette a sebességét és mintegy 50-80 méter magasságban átbillent, jobbra dőlt és lapos szögben, működő motorokkal a földbe csapódott. A kiömlő üzemanyagtól a repülő szinte azonnal lángra lobbant.

A baleset alig két perc alatt zajlott le, az órák ekkor 17 óra 1 percet mutattak. Szörnyű látvány fogadta a mentésre érkezőket. Lezuhant a dél-vidéki bevetésre induló szállító repülőgép, amelyen Bertalan őrnagy és 5 fős személyzet, valamint 23 fő ejtőernyős tartózkodott.

A sors 11 katonának adta meg a tűzhaláltól való megmenekülést, de 3 katonának csak egy nap haladékot adott, és ők is követték a bajtársaikat. Az okokról sokan sokféleképpen nyilatkoznak, de az utókornak nem az a dolga, hogy ebben állást foglaljon, hanem emlékezzen a halottaira.

Minden csatába induló katonát népe győztesen várja hazatérni, akik élvezni tudják az ezt követő megérdemelt szeretetet és dicsőséget. Ezek az érzések hamvadtak el itt Jutaspusztán 1941. április 12-én. Nekik nem adatott meg a győzteseknek járó elismerés, életüket tűzgömbbe zárta a kegyetlen sors.

A csatolt fényképek a 2019. április 20-i megemlékezésen készültek.

 

Gyorsan szeretnél értesülni a veszport.hu híreiről? Csatlakozz hozzánk!

 
 

    Hozzászólás

    A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

    A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje.