Sok kisbolt mehet tönkre

A hazai vásárlóerő gyengülése, jó esetben stagnálása, a fogyasztást is visszafogta. A szakemberek 2013-ra sem várnak javulást. A reáljövedelmek zsugorodása, a kereslet visszaesése miatt elsősorban a kisboltok kerültek nehéz helyzetbe - írja a Népszava.
 
 

Sok kisbolt mehet tönkre

A hazai vásárlóerő gyengülése, jó esetben stagnálása, a fogyasztást is visszafogta. A szakemberek 2013-ra sem várnak javulást. A reáljövedelmek zsugorodása, a kereslet visszaesése miatt elsősorban a kisboltok kerültek nehéz helyzetbe - írja a Népszava.
 
 
 
 
 

Sok kisbolt mehet tönkre

A hazai vásárlóerő gyengülése, jó esetben stagnálása, a fogyasztást is visszafogta. A szakemberek 2013-ra sem várnak javulást. A reáljövedelmek zsugorodása, a kereslet visszaesése miatt elsősorban a kisboltok kerültek nehéz helyzetbe - írja a Népszava.

Idén akár 2 százalékkal is csökkenhet a fogyasztás Magyarországon. A kiskereskedelmi forgalom nagysága 2011-ben megközelítően 8 ezer milliárd forintot volt, ezt alapul véve a csökkenés becsült értéke a 160 milliárd forintot is lehet . A szakemberek szerint 2013-ban sem várható lényeges javulás.

A közszférában az év első hét hónapjában 3,5, százalékkal, míg a versenyszférában 1,4 százalékkal csökkentek a reálkeresetek - nyilatkozta a Népszavának Udvardi Attila, a GKI Gazdaságkutató Zrt. kutatásvezető. A szakértő szerint 2012-ben összességében 2,5 százalékkal zsugorodhatnak a reáljövedelmek.

A fogyasztás alakulását érzékelhetően befolyásolja béren kívüli juttatások változása is. Ez érezhető volt az idei átálláskor is, de jövőre újabb törés állhat elő, amikor is szigorodó a szabályok miatt mérséklődhet a cafetéria szolgáltatás. A kormányzat jövőre a mostani kedvezményes 10 százalékos egészségügyi járulékot 27 százalékra kívánja emelni. Várhatóan sok vállalat átgondolja, hogy továbbra is adjon-e egyáltalán cafetériát a dolgozóinak, vagy alacsonyabb összeggel beépítse-e a bérbe. Szakértők a változás miatt mindenképpen további jövedelem és fogyasztás csökkenésre számítanak. Az első félévben 1 százaléknál nagyobb volt a lakossági fogyasztás visszaesése az előző év hasonló időszakához viszonyítva. Azt sem szabad elfelejteni, hogy óriási az eladósodottság a lakosság körében, ami szintén forrásokat von ki a fogyasztásból.

A szuperbruttó kivezetése jövőre a bruttó 202 ezer forint fölött keresőknél többlet jövedelmet jelent majd, de valószínűleg a többlet forintokat most sem fogyasztásra költik majd, hanem megtakarításokba fektetik. A 16 százalékos, egy kulcsos szja bevezetésével a legtehetősebbeknél hagyott összegek sem a fogyasztásban jelentek meg, hanem megtakarításokban - jegyezte meg Udvardi Gábor. A fogyasztás csökkenés leginkább a 202 ezer forintos bruttó kereset alatti rétegeket érinti. Az élelmiszer forgalom stagnált ebben az évben, kevesebb bútor és műszaki cikk fogyott, s ennek mértéke elérte a 10 százalékot. A lakosság majd' 3 százalékkal kevesebb üzemanyagot vásárolt idén, mint egy évvel korábban.

A GKI kutatásvezetője szerint az idei karácsony sem pörgeti föl a fogyasztást, legalábbis a szállítóktól szerzett információk erre utalnak, akik arról számoltak be, hogy a kereskedők az előző időszakokkal ellentétben most nem rendelnek kiugróan több árut.

Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára 2013-ban sem vár fogyasztás növekedést. A szakember úgy vélte, lesz ugyan karácsonyi roham a boltokban, a nagy kérdés az, eléri-e a forgalom a tavalyi szintet, lesz-e az embereknek annyi pénze decemberben, mint tavaly.

"A fogyasztást az év végi ünnepek környékén növelhetik az előrehozott vásárlások, hiszen a Matolcsy-csomag, illetve a várható magas infláció miatt sokan inkább idén költenek például műszaki cikkekre" - mondta Vámos György.

Fodor Attila, a CBA kommunikációs vezetője a Népszavának elmondta, a válság kezdetétől látható az a folyamat, hogy főleg a vidéki, rosszabb elhelyezkedésű kis alapterületű boltok kerültek nehéz helyzetbe. Érdekes módon azonban a hipermarketek közönsége is apadt valamelyest és a kicsik, illetve a legnagyobbak között található szupermarketek forgalma bővült. "A vásárlók közül egyre többen már szinte kizárólag az akciókat figyelik és azokat a termékeket vásárolják" - közölte Fodor Attila.

"A tőkehiánnyal küszködő "kicsiknek" a folyamatosan csökkenő forgalommal is szembesülniük kellett, kell" - jegyezte meg Fodor Attila. Ezeket a jelenségeket a CBA a saját partnereinél is tapasztalta. Tavaly a cég nagyjából 200 kisboltot üzemeltető franchise partnere volt kénytelen lehúzni a rolót, míg a diszkont üzletek némileg növelni is tudták forgalmukat. A kis alapterületen árusító boltokat sújtja az is, hogy az egy négyzetméterre jutó fajlagos költségek magasabbak, mint a nagy alapterületű társaiké.

A szakember szerint rövid távon nem várható változás. Fodor úgy vélte, a kisebb boltoknak is támaszt adhat, ha csatlakoznak valamelyik hazai lánchoz, illetve ha jó "szimattal" szakosodnak bizonyos termékcsoportra, például pékárúra, vagy tejtermékekre.

 

Gyorsan szeretnél értesülni a veszport.hu híreiről? Csatlakozz hozzánk!

 
 

    Hozzászólás

    A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

    A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje.